A HELPING TOOL FOR FIXING THE UNDERLYING CONCEPTS OF COMBINATORICS

Authors

  • André Gustavo Campos Pereira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • José Rauryson Alves Bezerra Instituto Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X14659

Keywords:

Ensino de Matemática, Análise Combinatória, Heurística de problemas de Análise Combinatória.

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/2179460X14659

Along its evolution, Humans had to invent counting processes in order to help them in its daily tasks, and the more the society develops, the more is the quantity of things that needed to be counted. Counting techniques were developed to help counting (classifying) such brand new possibilities that were created in that time. Nowadays such techniques are studied at High School, in a subject called Combinatorics. Although such techniques are necessary and useful in practice, it is difficult to teach them not only at High School but also at University. In this paper, desired posture changes in one who tries to solve Combinatorics problems are pointed out and a tool that can dinamize the process of fixing the underlying concepts of this subject is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Gustavo Campos Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Bacharelado Em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba (1992), mestrado em Matemática pela Universidade de Brasília (1995) e doutorado em Matemática pela Universidade de Brasília (2001). Atualmente é professor associado III da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Probabilidade, atuando principalmente nos seguintes temas: cadeias de markov homogêneas, probabilidade de ruína, algoritmos estocásticos, algorítmo genético canônico e ergodicidade forte.

José Rauryson Alves Bezerra, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte atuando no ensino médio integrado e na licenciatura em Física com as disciplinas de Pré Cálculo, Cálculo de funções de uma variável, Cálculo de Funções de várias variáveis e Cálculo Vetorial e Equações Diferenciais. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em ensino de Matemática. Possui interesse em Ensino de Ciências, Estatística e Probabilidade.

Published

2015-08-07

How to Cite

Pereira, A. G. C., & Bezerra, J. R. A. (2015). A HELPING TOOL FOR FIXING THE UNDERLYING CONCEPTS OF COMBINATORICS. Ciência E Natura, 37, 503–510. https://doi.org/10.5902/2179460X14659

Most read articles by the same author(s)