INNOVATION AND INDEPENDENT LEARNING ON BASIC EDUCATION

Authors

  • Ronaldo Mota

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X13196

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/2179460X13196

This paper explores the contemporary issue of innovation as integrated to the teaching and learning processes on basic education and associated with that the compatible methodology known as independent learning. An additional requirement to the educational processes nowadays is to prepare future professionals and citizens to a world where innovation is becoming progressively central; consequently, the role played by digital technologies, including internet, must be taken into account.

The main characteristic of independent learning approach is to explore the student autonomy, where a key element is to develop the learning to learn capability, where the integration with the curricula and the role played by teachers are essential. Also, although that characteristic is, in general, associated with adults, in fact, it is better explored when the process is explored since the elementary school, when the learning to learn approach arises more naturally.

Relevant issues associated with the third great educational revolution associated with the digital technologies will be presented and discussed. In summary, contemporarily, we are facing one new educational scenario where the complex digital competency and the skills associated with innovation are becoming strategic, making the adoption of independent learning methodologies compulsory to the educational processes on basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ronaldo Mota

Ronaldo Mota é pesquisador do CNPq em Física, Consultor nas áreas de Educação e Inovação, Professor Titular aposentado da Universidade Federal de Santa Maria a atualmente Coordenador do MBA em Engenharia e Inovação promovido por VEDUCA/UniSEB. Bacharel em Física na Universidade de São Paulo, Mestre na Universidade Federal da Bahia, Doutor na Universidade Federal de Pernambuco, Pós-Doutor na University of British Columbia-Canadá e na University of Utah-EUA. Em Física, a área principal de atuação é Modelagem e Simulação em Materiais Nanoestruturados, com ênfase em Funcionalização de Nanotubos de Carbono. Em Educação e Inovação, as áreas de interesse são: Gestão da Inovação, Tecnologias Educacionais Inovadoras e Aprendizagem Independente. Presidente do Conselho de Administração da empresa de inovação Neoprospecta no Parque Sapiens-SC e Fundador e Assessor Especial da empresa britânica EdUKationBr. Foi Secretário Nacional de Desenvolvimento Tecnológico e Inovação do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação,  Secretário Nacional de Educação Superior, Secretário Nacional de Educação a Distância e Ministro Interino do Ministério da Educação. Condecorado pelo Presidente da República como Comendador na classe Grã-Cruz da Ordem Nacional do Mérito Científico e ocupou a Cátedra Anísio Teixeira/CAPES, como Visiting Professorial Fellow no Institute of Education da University of London.

Published

2014-10-31

How to Cite

Mota, R. (2014). INNOVATION AND INDEPENDENT LEARNING ON BASIC EDUCATION. Ciência E Natura, 36(3), 121–129. https://doi.org/10.5902/2179460X13196