Between science and art: balance between theory and practice as formative elements of experience for essay method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X86422

Keywords:

Essay, Theory of knowledge, Communication

Abstract

This text aims to reflect on the importance of essay as a textual practice that highlights the construction of knowledge based on experience. It represents a meeting between theory and practice that navigates over subjectivity and objectivity, enabling the presence of authorship in the development of knowledge. It underscores that knowledge is historical and, therefore, constantly evolving in space and time. The essay, without sacrificing rigor, by fostering continuous dialogue between subject and object, is considered one of the most suitable forms of writing for knowledge construction, because it involves not only reflection on the topic at hand but also consideration of its presentation. Based on the insights of Adorno, Starobinski, and Flusser, the goal is to understand the characteristics of essay as a writing method and approaches for developing a distinct perspective on knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christian David Rizzato Petrini, Methodist University of São Paulo

Doutorando em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), especialista em Comunicação Arte e Tecnologia pela Belas Artes de São Paulo, graduado em Publicidade e Propaganda pela Universidade Mackenzie, diretor de arte, locutor e docente.

Simone Maccari, Methodist University of São Paulo

Formada em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) e Cinema pela Universidade de São Paulo (USP). Lato sensu em Produção Cultural pelo Senac-SP. Atualmente, mestranda em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Docente na área de audiovisual com ênfase em linguagem e montagem. Experiência com desenvolvimento e formatação de projetos audiovisuais de ficção e não-ficção.

References

ADORNO, Theodor W. O ensaio como forma. In: ADORNO, T. W., Notas de Literatura I. Tradução Jorge de Almeida. São Paulo: Ed. 34, 2003. p. 15-45.

AIRA, Cesar. O ensaio e seu tema. Revista Landa, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 232-238, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/id/30d4ede4-af6a-4de6-983f-3d4eb95dbac5/15%20O%20ensaio%20e%20seu%20tema%20C%C3%A9sar%20%20Aira.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.

FLUSSER, Vilém. Ensaios. In: FLUSSER, Vilém. Ficções filosóficas. São Paulo: Edusp, 1998. p. 93-97.

FLUSSER, Vilém. Bodenlos: uma autobiografia filosófica. Revisão Técnica Gustavo Bernardo. São Paulo: Annablume, 2007.

KÜNSCH, Dimas A.; CARRARO, Renata. Comunicação e pensamento compreensivo: o ensaio como forma de expressão do conhecimento científico. Líbero, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 33-42, jun. 2012.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. Tradução Décio Pignatari. São Paulo: Cultrix, 2007.

MONTAIGNE, Michel de. Os Ensaios: uma seleção. Organização M. A. Screech. Tradução Rosa Freire d’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

RODRÍGUEZ, Víctor Gabriel. Introdução. In: RODRÍGUEZ, Víctor Gabriel. O ensaio como tese: estética e narrativa na composição do texto científico. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012. p. 11-28.

STAROBINSKI, Jean. É possível definir o ensaio? Remate de Males, Campinas, v. 31, p.13-24, dez. 2011.

Published

2025-07-02

How to Cite

Petrini, C. D. R., & Maccari, S. (2025). Between science and art: balance between theory and practice as formative elements of experience for essay method. Cadernos De Comunicação, 29, e86422. https://doi.org/10.5902/2316882X86422