American Presidential Elections: Relevance Theory Analysis in Fato ou Fake News Checkings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X70456

Keywords:

Cognitive Pragmatics, Relevance Theory, Information Disorder, Disinformation, Verification of Misleading Information

Abstract

Understanding the logical-cognitive functioning in the elaboration and interpretation of news verification is essential in an information ecosystem undermined by the dissemination of false content. So, using the relevance-theoretic descriptive-explanatory architecture, we analyze ostensive-inferential processes in checks produced by Projeto Fato ou Fake (Fact or Fake Project) of suspicious content in sixteen news about the American elections shared on social media in Portuguese in November 2020. Evidence suggests that these news works as assertive premises serving fallacious conclusions artfully designed by modus ponens: they are formally valid and materially false arguments. By using the formula “it’s #fake that P” in headlines, journalists pay the burden of reiterating and denying these premises. As a result, they produce potential antecedent-denial fallacies. Since verifying a piece of news to be false does not necessarily imply that the respective conclusion is false, the cunning conclusion can escape the domain of checking.

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Author Biographies

Fábio José Rauen, Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutor em Letras/Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente e Coordenador do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina. Bolsista de Produtividade do Instituto Ânima.

Thaís Medeiros de Souza Bez, Universidade do Sul de Santa Catarina

Estudante do Curso de Direito da Universidade do Sul de Santa Catarina. Bolsista do Programa Uniedu 2021 – Bolsa de Pesquisa/Universidade do Sul de Santa Catarina.

Yago da Silva Oliveira, Universidade do Sul de Santa Catarina

Estudante do Curso de Direito da Universidade do Sul de Santa Catarina. Bolsista do Programa Uniedu 2021 – Bolsa de Pesquisa/Universidade do Sul de Santa Catarina.

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Published

2023-02-13

How to Cite

Rauen, F. J., Medeiros de Souza Bez, T. ., & da Silva Oliveira, Y. (2023). American Presidential Elections: Relevance Theory Analysis in Fato ou Fake News Checkings. Cadernos De Comunicação, 27(1). https://doi.org/10.5902/2316882X70456

Issue

Section

Artigos