A informação como suporte para a publicidade contra-intuitiva
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497790444Keywords:
Counter-intuitive publicity, Information, StereotypesAbstract
The purpose of this work is to present, in a sinthetical and punctual manner, the concpetual counter-intuitive publicity notions and the possible effects and articulations of its speech in the reavaluation of stereotipical sociocultural beliefs and thoughts. As well, we observe how the information composing this narrative influences the cognitive repertoire of the individual to such process of concept revision. In order to apply the gathered observations we use as object of exemplification the creative composite of the publicity film "Escola" (School) of the Review your concepts Campaign by Fiat Brazil for the Palio automobile.
Downloads
References
BARRETO, Aldo de A. A transferência da informação para o conhecimento. Disponível em http://www.e- iasi.org/cinfor/transfIK.htm - Acesso em 18/07/2007.
ELIAS, N. & SCOTSON, J.L. Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
DEVINE, P. (1989) Stereotypes and prejudice: their automatic and controlled components. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 5-18.
FRY, Peter. Estética e política: Relações entre "raça", publicidade e produção da beleza no Brasil. In: GOLDENBERG, Mirian. Nu & Vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. RJ: Record, 2002.
GARCIA, Wilton. Cultura Midiática: Perspectivas contemporâneas. In: Comunicação e Tecnologia. SP: Nojosas Edições, 2003.
GASTALDO, Édison. A publicidade e movimentos sociais no Brasil: uma reflexão sobre políticas de representação. Revista de Economía Política de las Tecnologías y Comunicación. V.VI, n.1, Jan-Abr-2004. Site www.eptic.com.br/edison.pdf, 2004. Acessado em 29/9/2004.
GOFFMAN, E. Estigma. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1978.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
KRÜGER, Helmuth. Cognição, estereótipos e preconceitos sociais. In: LIMA, Marcus E. Oliveira. Estereótipos, Preconceitos e Discriminação: perspectivas teóricas e metodológicas. Salvador: EDUFBA, 2004.
LALANDE, A. Vocabulário técnico e crítico de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
MATTERLART, Armand e MATTERLART, Michéle. História das teorias da comunicação. 6ed. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
MARTINO, Luiz C. De qual comunicação estamos falando? In: HOHLFELDT, A., da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2003.
PEREIRA, M.E. Psicologia Social dos Estereótipos. São Paulo: EPU, 2002. PINHO, J.B. Comunicação em Marketing. Campinas: Papiros, 2001.
PRUDÊNCIO, Kelly. Mídia e movimentos sociais contemporâneos: a luta do sujeito pela construção do significado, Revista Comunicação & Política pela integração latino-americana. V. X, n.° 3, nova série, setembro-dezembro, 2003.
SOARES, Rosana de Lima. Estigmas da Aids: em busca da cura. Disponível em: http://reposcom.portcom.intercom.org.br/dspace/bitstream/1904/19232/1/2002_COMUNICACOES_SOARES.pdf - Acessado em 12/07/2007.
SOUSA SANTOS, Boaventura de. Um discurso sobre as Ciências. Porto - Portugal: Edições Afrontamento, 1988.
STROZENBERG, Ilana. Branca, preta, híbrida: qual é a cor da beleza na propaganda brasileira hoje? Revista Eletrônica de Jornalismo Científico - Dossiê Beleza - n.° 78-10/07/2006 (http://www.comciencia.br).
TRINDADE, Eneus. "Brasil, mostra a tua cara": a publicidade e a identidade cultural brasileira na transição secular. Tese (Doutorado em Comunicação) Universidade de São Paulo; Escola de Comunicações e Artes; 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Animus.Inter-American Journal of Media Communication

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.