Comunicação Organizacional como estratégia de comprometimento

Authors

  • Flavi Ferreira Lisboa Filho

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497790378

Keywords:

Organizational communication, Compromise, Communication intern

Abstract

Organizational comunication is the settlement of an official net composed by canals, instruments and actions able to inform, to teach, to involve and to inspire collaborators, producing an atmosfephere of combined actions capable of promoting a change in the particular way of thinking in relation to the company/industry. It gets indispensable in a period of strong competition, because each company should try to be adjustable to quality and rules programs, which have been a basic element in economic and techno- logical developpment of society, because only motivated collaborators are capable of adapting to required changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavi Ferreira Lisboa Filho

Bachelor in Social Communication, Public Relations and Administrative Sciences, Master in Production Engineering from UFSM, PhD student in the Communication Program at Unisinos. Professor in Santa Cruz do Sul -RS

References

BEKIN, Saul Faingaus. Conversando sobre endomarketing: um ciclo de entrevistas. São Paulo: Makron Books, 1995.

BERGAMINI, Cecília W. Motivação. São Paulo: Atlas, 1990.

CERQUEIRA, Wilson. Endomarketing: educação e cultura para a qualidade. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1999.

GIL, Antonio Carlos. Gestão de pessoas: enfoque nos papéis profissionais. São Paulo: Atlas, 2001.

__________ Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

LIMA, Federico O.; TEIXEIRA, Paulo C. Direcionamento estratégico e gestão de pessoas nas organizações. São Paulo: Atlas, 2000.

LUCENA, Maria Diva da Salete. Planejamento de recursos humanos. São Paulo: Atlas 1995.

MOLLER, Claus. O lado humano da qualidade: maximizando a qualidade de produtos e serviços através do desenvolvimento das pessoas. São Paulo: Pioneira, 1997.

MOTTA, Fernando C. Prestes; CALDAS, Miguel P. (orgs.). Cultura organizacional e cultura brasileira. São Paulo: Atlas, 1997.

ROBBINS, Stephen P. Comportamento Organizacional. São Paulo: Pearson, 2002.

TORQUATO DO REGO, Francisco Gaudêncio. Comunicação empresarial/comunicação institucional. São Paulo: Summus, 1996.

__________ Tratado de comunicação organizacional e política. São Paulo: Thonson, 2002.

UMEDA, Masao. TQC e administração de recursos humanos no Japão. Belo Horizonte: UFMG, Escola de Engenharia, Fundação Christiano Ottoni, 1996.

Published

2024-12-19

How to Cite

Filho, F. F. L. (2024). Comunicação Organizacional como estratégia de comprometimento. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 4(8). https://doi.org/10.5902/2175497790378

Issue

Section

Free Articles