PRODUCTION AND DISTRIBUTION OF TABLETOP RPG MAGAZINES: PRACTICES IN MUTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497783911

Keywords:

Revistas de RPG. Dragão Brasil. Financiamento coletivo

Abstract

This paper aims to investigate the different editorial strategies of the longest-running brazilian magazines focused on tabletop RPG games: Dragão Brasil (since 1994), and DragonSlayer (2005-2013). The popularity of board games evidences a context of editorial and economic changes that characterizes the convergence of the information and entertainment markets in contemporary times. Based on a case study (BRAGA, 2008), we seek to demonstrate how the editorial production, which started on the pages of the magazines, evolved into different independent products, in a transmedia context (JENKINS, 2015) that is sustained by crowdfunding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diogo de Almeida Camelo, Unibersidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestrando em Jornalismo no Programa de Pós-graduação em Jornalismo da UFPB.

Paula de Souza Paes, Unibersidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Pesquisadora no Programa PDCTR-PB, com bolsa CNPq/Fapesq-PB. Termo de Outorga nº 3294/2021, Fundação de Apoio à Pesquisa do Estado da Paraíba (FAPESQ). Doutora em Comunicação pela Université Grenoble Alpes (França).

 

References

ALCARAZ, F. T. Impacto de las TIC en las industrias culturales. Eptic, n. 15, p. 104-114, 2013.

ANDERSON, C. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. 3 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

BRAGA, J. L. Comunicação, disciplina indiciária. MATRIZes, n. 2, p. 73-88, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38193/40936. Acesso em 14 dez. 2022.

BOUQUILLON, P. The industrial paradigms of culture and communication and their contribution in the transformations in the symbolic goods industries. Les Enjeux de l'information et de la communication, n. 17/3A, 2017, p. 27-38.

CASSARO, M. Revistas de RPG. [Entrevista concedida a] Rodrigo Campos e Arusha Kelly. Rádio Retropunk #71. Curitiba: Retropunk Publicações, 25 abr. 2023. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/1MnlYGSJ7T03L6gNbFh1yS. Acesso em: 26 abr. 2023.

CASSARO, M. História do RPG no Brasil: Marcelo Cassaro [Dragão Brasil, 3d&T, Tormenta etc]. [Entrevista concedida a] Rafael Carneiro Vasques. YouTube, 19 jan. 2021. 1 vídeo (02:06:59). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_mTPsCn2p0g. Acesso em: 8 abr. 2022.

CAPUTO. G. Venda de e-books cresce consolidando hábitos na pandemia. Veja. 17 maio. 2021. Disponível em: https://veja.abril.com.br/cultura/venda-de-e-books-cresce-consolidando-habito-da-pandemia/. Acesso em: 4 nov. 2022.

FEITOSA, S. A. ; BELOCHIO, V. C. Noções introdutórias: teorias, comunicação e indústria criativa. In: GUIMARÃES E SILVA, M.; GUINDANI, F. (Orgs.). Quatro relações entre comunicação e indústria criativa. 1 ed. Jaguarão: CLAEC, 2018, v. 1, p. 59-80.

FELINTO, E. Crowdfunding: entre as multidões e as corporações. Comunicação, mídia e consumo, v. 9 n. 26, p. 137-150, 2012.

FINE, G. A. Shared fantasy: role-playing games as social worlds. Chicago: The University of Chicago Press, 1983.

FRAGA, A. M. Livros e revistas para jogar RPG (1980-2000): da importação às primeiras edições nacionais. Dissertação (mestrado em filosofia). Orientador: Rogério Monteiro de Siqueira. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2022. 204 p.

GORDON, R. Convergence defined. Online Journalism Review, 23 nov. 2003. Disponível em: http://www.ojr.org/ojr/business/1068686368.php Acesso em: 2 jan. 2018.

HENRIQUE, A. Mercado de jogos no Brasil deve atingir US$ 2,3 bilhões em 2021. Olhar Digital. 5 maio. 2021. Disponível em: https://olhardigital.com.br/2021/05/05/games-e-consoles/mercado-de-jogos-no-brasil-2021-pesquisa/. Acesso em: 18 mar. 2023.

JACINTO, G. A. D. Vídeos do impresso: formatos e rotinas produtivas no Diário de Pernambuco e Jornal do Commercio. Dissertação (mestrado em jornalismo). Orientadora: Paula de Souza Paes. João Pessoa. Centro de Comunicação, Turismo e Artes. Universidade Federal da Paraíba. 2019. 226 p.

JENKINS, H. Cultura da convergência. Tradução de Susana Alexandria. 2 ed. São Paulo: Editora Aleph, 2015.

KIRKPATRICK, G. The formation of gaming culture: UK gaming magazines, 1981-1995. Nova York: Palgrave Macmillan. 2015.

MacCALLUM-STEWART, E.; STENROS, J.; BJÖRK, S. The impact of role-playing games on culture. In: ZAGAL, J. P.; DETERDING, S. (Eds.) Role-playing game studies: transmedia foundations. Nova York: Routledge, 2018. (p. 172-187).

MEDEIROS, K. A. C.; BARCELLOS, J. D. Revistas de videogames: um breve histórico sobre a compreensão da identidade gamer. Animus 一 Revista Interamericana de Comunicação Midiática. v. 21, n. 45. p. 245-268. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2175497765377. Acesso em: 12 jul. 2022.

MESQUITA, S. A. M. Das masmorras à Tormenta: a jornada editorial do RPG no Brasil. 2015. Orientador: Jean Pierre Chauvin. Monografia (graduação em comunicação social com habilitação em editoração). Escola de Comunicação e Artes, São Paulo, USP. 2015.

MIÈGE, B. Les industries culturelles et créatives face à l’ordre de l’information et de la communication. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble. 2017.

MIÈGE, B. La numérisation en cours de la société. Points de repères et enjeux. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2020.

PERTICOZ, L.; DESSINGES, C. Du télé-spectateur au télé-visionneur. Les séries télévisées face aux mutations des consommations audiovisuelles. Études de communication, n. 44, 2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/edc/6309. Acesso em: 6 maio. 2022.

SALAVERRÍA, R.; GARCÍA-AVILÉS, J.; MASIP, P. Concepto de convergencia periodística. In: LÓPEZ GARCÍA, X.; PEREIRA FARIÑA, X. (Orgs). Convergencia digital. Reconfiguración de los medios de comunicación en España. Santiago de Compostela: Servicio Editorial de la Universidad de Santiago de Compostela, 2010. p. 41-64.

SALAVERRÍA, R.; NEGREDO, S. Periodismo integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Sol90Media, 2008.

SANTOS, A. P; PONTES, F. S; PAES, P. S. Financiamento coletivo aplicado ao jornalismo: uma classificação das iniciativas financiadas no Catarse. Revista Pauta Geral - Estudos em Jornalismo. v. 5, n. 1, p. 67 - 85, jan./jul., 2018. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/pauta/article/view/12012. Acesso em: 25 ago. 2022.

SCALZO, M. Jornalismo de revista. 4ª Ed. São Paulo: Contexto, 2011.

SCHWAAB, R. T.; TAVARES, F. M. B. O tema como operador de sentidos no jornalismo de revista. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.180-193, dez. 2009.

THUILLAS, O; WIART, L. Plateformes alternatives et coopération d’acteurs: quels modèles d’accès aux contenus culturel? tic&société, n. 13.1-2, 2019, p. 13-41.

TREVISAN, J. M. A VOLTA DA DRAGÃO BRASIL | Anão News. Entrevista concedida a Stephan Martins - Stephinha. YouTube, 28 out. 2016. 1 vídeo (00:08:22). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_VfK6YASo2w. Acesso em: 3 maio. 2022.

TRINDADE, J. C. Aventuras para todos. Um guia rápido para a inclusão e acessibilidade em mesas de RPG. Dragão Brasil. a. 17, e. 165, maio 2021, p. 76-77. Porto Alegre: Jambô. 2021.

Published

2023-12-01

How to Cite

Camelo, D. de A., & Paes, P. de S. (2023). PRODUCTION AND DISTRIBUTION OF TABLETOP RPG MAGAZINES: PRACTICES IN MUTATION. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 22(49). https://doi.org/10.5902/2175497783911

Issue

Section

Convergência e Distribuição Multiplataforma: reconfigurações da indústria criativa