Public Relations and Design Thinking: converging experiences in prototyping an e-book about event management in post-pandemic era
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497775344Keywords:
Public Relations, Creative Industry, Design Thinking, Event Management, Covid-19Abstract
This text describes an applied research that diagnosed the context of the events sector in the midst of the Covid-19 pandemic and proposed the development of a strategic and didactic editorial product to qualify event management in the post-pandemic period. To achieve this objective, four Design Thinking methodological macro-procedures were applied, in order to understand the situation of the sector, identify expectations and propose actions to qualify the planning, organization and execution of events. The result was the conception of an electronic book that updates the theories and techniques common to the activities of the sector and offers ideas for the management of events of excellence in exceptional contexts. After systematic evaluations, the material was rated, completed, published and made available to the public free of charge.
Downloads
References
ABRAPE. Portal Institucional, c2022. Números do Setor. Disponível em: https://www.abrape.com.br/numeros-do-setor/. Acesso em: 15 set. 2021.
ANDERSON, Chris. Makers: a nova revolução Industrial. São Paulo: Elsevier, 2012.
BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha; STASIAK, Daiane. Apontamentos sobre a práxis de relações públicas na Web. Organicom, São Paulo, ano 6. Edição Especial. n 10-11, p. 168- 173, 2009. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2009.139021
BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Comunicação Pública e Institucional: Desafios postos aos processos de visibilidade e legitimidade institucional em tempos de midiatização e ambiências digitais. In: CARDOSO, Anita (Org.). 50 anos de histórias das relações públicas em Minas Gerais e Espírito Santo. Divinópolis, MG: GULIVER, p. 97-108, 2021.
BRASIL. Lei n. 5.377, de 11 de dezembro de 1967. Disciplina a Profissão de Relações Públicas e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l5377.htm. Acesso em: jun. 2021.
BRASIL. Decreto n. 63.283, de 26 de setembro de 1968. Aprova o Regulamento da profissão de Relações Públicas de que trata a Lei n. 5.377, de 11 de dezembro de 1967. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1950-1969/D63283.htm. Acesso em: jun. 2021.
BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Editora Elsevier. 2010.
CAVALCANTI, Carolina Costa; FILANTRO, Andrea. Design Thinking: na educação presencial, a distância e corporativa. Editora Saraiva, 2017.
CEREZO, María Galmes; RODRIGUEZ, Carmen Cristófoli; CRISTÓFOL, Francisco Javier. Aplicación del Design Thinking a la creación de eventos experienciales. Animus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática, v. 18, n.37, 2019. https://doi.org/10.5902/2175497738264 DOI: https://doi.org/10.5902/2175497738264
CESCA, Cleuza Gimenes. Organização de eventos: manual para planejamento e execução. São Paulo: SUMMUS, 2008.
FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. 5.ed. São Paulo: Edgar Blücher, 2006.
FERNANDES, Fabio Frá; SILVA, Marcela Guimarães. Pesquisa, Desenvolvimento & Inovação: Design Thinking como método e Comunicação Organizacional como estratégia. Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cognitive Science, v. 8, n.2, 2020.
FERNANDES, Fabio Frá; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Interações sócio-organizacionais midiatizadas: Ensaio sobre a intensificação da mediação técnica em meio à pandemia da Covid-19. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 9, n.1, 2021. https://doi.org/10.17058/rzm.v9i1.16428 DOI: https://doi.org/10.17058/rzm.v9i1.16428
GETZ, Donald. Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, v. 29, n. 3, p. 403-428, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
GETZ, Donald. Event studies: discourses and future directions. Event Management, v. 16, n. 2, p. 171-187, 2012. DOI: https://doi.org/10.3727/152599512X13343565268456
GETZ, Donald. Event studies: theory, research, and policy for planned events. 3. ed, Oxford: Butterworth-Heinemann, 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315708027
GETZ, Donald. Event Studies: Theory, Research, and Policy for Planned Events. 4. ed, Londres: Routledge, 2019 DOI: https://doi.org/10.4324/9780429023002
HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.
KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Relações públicas na gestão estratégica da comunicação integrada nas organizações. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Relações públicas: História, teorias e estratégias nas organizações contemporâneas. São Paulo: Saraiva, 2009.
LUPETTI, Marcélia. Gestão estratégica da comunicação mercadológica. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
PANTONE. Home, c2022. Disponível em: https://www.pantone.com. Acesso em nov. 2021.
PINHEIRO, Tennyson. Design Thinking Brasil: empatia, colaboração e experimentação para pessoas, negócios e sociedade. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
SEBRAE - Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Portal Institucional, c2020. Entenda o impacto da pandemia no setor de eventos. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/entenda-o-impacto-da-pandemia-no-setor-de-eventos,424ba538c1be1710VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: mai. 2021.
SERRANO, Manuel; BLÁZQUEZ, Pilar. Design Thinking: crea el presente y lidera el futuro. Madrid: ESIC-Editorial, 2015.
SILVA, Marcela Guimarães e. Organização de Eventos Municipais. In: SILVA, Marcela Guimarães e; GIACOMINI, Nereida Isonia Omizzolo; MARTINS, Tiago Costa. Conhecimentos Municipais: assistência social, comunicação, cultura, educação e meio ambiente. São Borja, RS: Faith, 2012, p. 43-55.
SILVEIRA, José Fernando Fonseca da. Relações Públicas e Eventos. In: DORNELLES, Souvenir Maria Graczyk (Org.). Relações Públicas: quem sabe, faz e explica. Porto Alegre, RS: EdiPUCRS, 2007.
SIMÕES, Roberto Porto. Por uma rede teórica para as relações públicas: uma forma abreviada da teoria. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Relações públicas: História, teorias e estratégias nas organizações contemporâneas. São Paulo: Saraiva, 2009.
STEHLING, Eneida. Planejamento de eventos em tempos de pandemia: a experiência aplicada pelo profissional de Relações Públicas. In: CARDOSO, Anita (Org.). 50 anos de histórias das relações públicas em Minas Gerais e Espírito Santo. Divinópolis, MG: GULIVER, p. 283-188, 2021.
VIANA, Maurício; ADLER, Isabel; LUCENA, Brenda; RUSSO, Beatriz; VIANA, Yasmar. Design Thinking: Inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2011.
WILLIAMS, Robin. Design para quem não é design: noções básicas de planejamento visual. 3. ed. São Paulo: Calis, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.