Public Relations and Design Thinking: converging experiences in prototyping an e-book about event management in post-pandemic era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497775344

Keywords:

Public Relations, Creative Industry, Design Thinking, Event Management, Covid-19

Abstract

This text describes an applied research that diagnosed the context of the events sector in the midst of the Covid-19 pandemic and proposed the development of a strategic and didactic editorial product to qualify event management in the post-pandemic period. To achieve this objective, four Design Thinking methodological macro-procedures were applied, in order to understand the situation of the sector, identify expectations and propose actions to qualify the planning, organization and execution of events. The result was the conception of an electronic book that updates the theories and techniques common to the activities of the sector and offers ideas for the management of events of excellence in exceptional contexts. After systematic evaluations, the material was rated, completed, published and made available to the public free of charge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Frá Fernandes, Universidade Federal de Santa Maria

Collaborating professor in the Public Relations course at the Federal University of Santa Maria (UFSM) in the disciplines of Theory and Method of Research I and II, Applied Theories of Communication I and II, and Organizational Communication. Public Relations (technical cooperation) at the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre (UFCSPA). Holds a PhD in Communication from UFSM and a Master's degree in Communication and Creative Industry from the Federal University of Pampa (Unipampa). Works with emerging methodologies for technical-scientific research, innovation, and digital transformation in the light of Media Ecology and the Theory of Mediatization, management of Organizational Communication, Public Relations and Advertising, technical-scientific events, and endomarketing. Throughout their professional career, has been involved in the planning and organization of more than 30 events, including social, corporate, institutional, academic, and scientific events.

Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professora aposentada do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e dos cursos de Relações Públicas, Jornalismo, Publicidade e Propaganda e Produção Editorial da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação Institucional e Organizacional (UFSM/CNPq). E-mail: eugeniabarichello@gmail.com

Roberta e Silva Hoffmann da Rocha, Universidade Federal de Santa Maria

Relações-públicas formada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), foi Assessora de Comunicação (bolsista) da Orquestra Sinfônica de Santa Maria e bolsista de Relações Públicas no projeto O Resgate do Carnaval: através do Tripé Educação, Cultura e Direitos Humanos. Atuou como coordenadora geral do E-commerce Summit e do Grupo Supercom’s da Intercom Sul, ambos em 2019. Trabalha, atualmente, com planejamento, organização e execução de eventos corporativos e empresariais.

References

ABRAPE. Portal Institucional, c2022. Números do Setor. Disponível em: https://www.abrape.com.br/numeros-do-setor/. Acesso em: 15 set. 2021.

ANDERSON, Chris. Makers: a nova revolução Industrial. São Paulo: Elsevier, 2012.

BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha; STASIAK, Daiane. Apontamentos sobre a práxis de relações públicas na Web. Organicom, São Paulo, ano 6. Edição Especial. n 10-11, p. 168- 173, 2009.

BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Comunicação Pública e Institucional: Desafios postos aos processos de visibilidade e legitimidade institucional em tempos de midiatização e ambiências digitais. In: CARDOSO, Anita (Org.). 50 anos de histórias das relações públicas em Minas Gerais e Espírito Santo. Divinópolis, MG: GULIVER, p. 97-108, 2021.

BRASIL. Lei n. 5.377, de 11 de dezembro de 1967. Disciplina a Profissão de Relações Públicas e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l5377.htm. Acesso em: jun. 2021.

BRASIL. Decreto n. 63.283, de 26 de setembro de 1968. Aprova o Regulamento da profissão de Relações Públicas de que trata a Lei n. 5.377, de 11 de dezembro de 1967. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1950-1969/D63283.htm. Acesso em: jun. 2021.

BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Editora Elsevier. 2010.

CAVALCANTI, Carolina Costa; FILANTRO, Andrea. Design Thinking: na educação presencial, a distância e corporativa. Editora Saraiva, 2017.

CEREZO, María Galmes; RODRIGUEZ, Carmen Cristófoli; CRISTÓFOL, Francisco Javier. Aplicación del Design Thinking a la creación de eventos experienciales. Animus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática, v. 18, n.37, 2019. https://doi.org/10.5902/2175497738264

CESCA, Cleuza Gimenes. Organização de eventos: manual para planejamento e execução. São Paulo: SUMMUS, 2008.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. 5.ed. São Paulo: Edgar Blücher, 2006.

FERNANDES, Fabio Frá; SILVA, Marcela Guimarães. Pesquisa, Desenvolvimento & Inovação: Design Thinking como método e Comunicação Organizacional como estratégia. Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cognitive Science, v. 8, n.2, 2020.

FERNANDES, Fabio Frá; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Interações sócio-organizacionais midiatizadas: Ensaio sobre a intensificação da mediação técnica em meio à pandemia da Covid-19. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 9, n.1, 2021. https://doi.org/10.17058/rzm.v9i1.16428

GETZ, Donald. Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, v. 29, n. 3, p. 403-428, 2008.

GETZ, Donald. Event studies: discourses and future directions. Event Management, v. 16, n. 2, p. 171-187, 2012.

GETZ, Donald. Event studies: theory, research, and policy for planned events. 3. ed, Oxford: Butterworth-Heinemann, 2016.

GETZ, Donald. Event Studies: Theory, Research, and Policy for Planned Events. 4. ed, Londres: Routledge, 2019

HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Relações públicas na gestão estratégica da comunicação integrada nas organizações. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Relações públicas: História, teorias e estratégias nas organizações contemporâneas. São Paulo: Saraiva, 2009.

LUPETTI, Marcélia. Gestão estratégica da comunicação mercadológica. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

PANTONE. Home, c2022. Disponível em: https://www.pantone.com. Acesso em nov. 2021.

PINHEIRO, Tennyson. Design Thinking Brasil: empatia, colaboração e experimentação para pessoas, negócios e sociedade. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

SEBRAE - Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Portal Institucional, c2020. Entenda o impacto da pandemia no setor de eventos. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/entenda-o-impacto-da-pandemia-no-setor-de-eventos,424ba538c1be1710VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: mai. 2021.

SERRANO, Manuel; BLÁZQUEZ, Pilar. Design Thinking: crea el presente y lidera el futuro. Madrid: ESIC-Editorial, 2015.

SILVA, Marcela Guimarães e. Organização de Eventos Municipais. In: SILVA, Marcela Guimarães e; GIACOMINI, Nereida Isonia Omizzolo; MARTINS, Tiago Costa. Conhecimentos Municipais: assistência social, comunicação, cultura, educação e meio ambiente. São Borja, RS: Faith, 2012, p. 43-55.

SILVEIRA, José Fernando Fonseca da. Relações Públicas e Eventos. In: DORNELLES, Souvenir Maria Graczyk (Org.). Relações Públicas: quem sabe, faz e explica. Porto Alegre, RS: EdiPUCRS, 2007.

SIMÕES, Roberto Porto. Por uma rede teórica para as relações públicas: uma forma abreviada da teoria. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Relações públicas: História, teorias e estratégias nas organizações contemporâneas. São Paulo: Saraiva, 2009.

STEHLING, Eneida. Planejamento de eventos em tempos de pandemia: a experiência aplicada pelo profissional de Relações Públicas. In: CARDOSO, Anita (Org.). 50 anos de histórias das relações públicas em Minas Gerais e Espírito Santo. Divinópolis, MG: GULIVER, p. 283-188, 2021.

VIANA, Maurício; ADLER, Isabel; LUCENA, Brenda; RUSSO, Beatriz; VIANA, Yasmar. Design Thinking: Inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2011.

WILLIAMS, Robin. Design para quem não é design: noções básicas de planejamento visual. 3. ed. São Paulo: Calis, 2009.

Published

2023-12-01

How to Cite

Fernandes, F. F., Barichello, E. M. M. da R., & Rocha, R. e S. H. da. (2023). Public Relations and Design Thinking: converging experiences in prototyping an e-book about event management in post-pandemic era. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, 22(49). https://doi.org/10.5902/2175497775344

Issue

Section

Convergência e Distribuição Multiplataforma: reconfigurações da indústria criativa