Amazon and agribusiness: the semiotics of a conspiratorial discourse
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497772284Keywords:
Media communication, Conspiracy theories, EnviromentAbstract
The research aims to understand the strategies and interactional processes involved in conspiracy narratives about the environment and indigenous peoples in disputes with agribusiness, supported by public policies during the Jair Bolsonaro government. We used as corpus the video “Cortina de Fumaça”from the production company Brasil Paralelo, specialized in audiovisual materials with this kind of content due to its expressive numbers of subscribers and views. The theoretical framework is based on the structuralist semiotics of Algirdas Julien Greimas, on the sociosemiotics of Eric Landowski and exponents of this way such as Ana Cláudia de Oliveira and Paolo Demuru.
Downloads
References
BAPTISTA, E. A. et al. A circulação da (des)informação política no WhatsApp e no Facebook. Lumina, v. 13, n. 3, 2019, p. 29 – 46.
BARKUN, M. A Culture of Conspiracy: apocalyptic visions in contemporary America. University of California Press: Berkley/ Los Angeles/ Londres, 2003.
BARRETTO FILHO, H. T. Bolsonaro, Meio Ambiente, Povos e Terras Indígenas e de Comunidades Tradicionais: uma visada a partir da Amazônia. Cadernos de Campo (São Paulo-1991), v. 29, n. 2, 2020.
BRASIL PARALELO. A Brasil Paralelo é uma farsa? A descrição na Wikipédia diz que sim. Site Brasil Paralelo, 2021a. Disponível em: <https://www.brasilparalelo.com.br/artigos/brasil-paralelo>. Acesso em: 24 out. 2022.
____________. Cortina de fumaça. 2021b. Filme cinematográfico. Disponível em: <https://youtu.be/hPTlsV2lmBw>. Acesso em: 27 out 2022.
____________. Sobre Nós. Site Brasil Paralelo, não datado. Disponível em: <https://www.brasilparalelo.com.br/sobre>. Acesso em: 24 out. 2022.
CHAPMAN, J. Issues in Contemporary Documentary. Cambridge: Polity Press, 2009.
CORAZZA, R. I. Tecnologia e Meio Ambiente no Debate sobre os Limites do Crescimento: notas à luz de contribuições selecionadas de Georgescu-Roegen. Revista EconomiA, v.6, n.2, 2005, p. 435-461.
DEMURU, P. Conspiracy theories, messianic populism and everyday social media use in contemporary brazil: a glocal semiotic perspective. Journal of culture, politics and innovation, v. 3, 2020, p. 1-42.
___________. Caos, conspiração e messianismo. In: FECHINE, Y.; DEMURU, P. Um Bufão no Poder: ensaios sociossemióticos. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2022.
ECO, U. Lector in Fabula: la cooperacion interpretativa en el texto narrativo. Tradução: Ricardo Pochtar. 3 ed. Barcelona: Editorial Lumen, 1993.
EMPOLI, G. Os engenheiros do caos. 1ª. Ed. São Paulo/SP: Editora Vestígio, 2022.
GONZÁLEZ, R.; SERRA, M. Documentary functions: the uses of documents in non-fictional texts. Visual Studies, v. 36, n. 1, 2021, p. 63-69.
GREIMAS, A. J. Sobre o Sentido II – Ensaios Semióticos. São Paulo: EDUSP, 2014.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Editora Contexto, 2018.
GRUNER, C.; CLETO, M. “Sete denúncias”: guerra cultural e retórica antissistema no documentário da Brasil Paralelo sobre a pandemia. In: OLIVEIRA, R.; CHRISTINO, D.; MACHADO JR., E (Org.) COVID-19 e a Comunicação. Goiânia: Cegraf UFG, 2021, p. 357-382.
JOSEPH, P. Zeitgeist. 2008. Filme cinematográfico.
LACLAU, E. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LANDOWSKI, Eric. Sociossemiótica: uma teoria geral do sentido. Galáxia (São Paulo), v. 14, 2014, p. 10-20.
MOURÃO, R.; ROBERTSON, C. Fake news as discursive integration: an analysis of sites that publish false, misleading, hyperpartisan and sensational information. Journalism studies, v. 20, n. 14, 2019.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Tradução: Mônica Saddy Martins. Campinas: Papirus Editora, 2005.
OLIVEIRA, T. et al. Politização de controvérsias científicas pela mídia brasileira em tempos de pandemia: a circulação de preprints sobre Covid-19 e seus reflexos. Revista Brasileira de História da Mídia, v. 10, n. 1, 2021.
RECUERO, R.; SOARES, F. A desinformação sobre meio ambiente no Facebook: o caso das queimadas no Pantanal brasileiro. Journal of Digital Media & Interaction, v. 3, n. 8, 2020, p. 64-80.
RECUERO, R.; SOARES, F.; GRUZD, A. Hyperpartisanship, disinformation and political conversations on Twitter: The Brazilian presidential election of 2018. In: Proceedings of the international AAAI conference on Web and social media. 2020, p. 569-578.
REIS, J. C. S.; MELO, P.; GARIMELLA, K.; BENEVENUTO, F. Can WhatsApp Benefit from Debunked Fact-Checked Stories to Reduce Misinformation? The Harvard Kennedy School Misinformation Review, v. 1, n. 5, 2020.
SØRENSSEN, B. Digital diffusion of delusions: a world wide web of conspiracy documentaries. In: NASH, K.; HIGHT, C.; SUMMERHAYES, C. (Orgs). New Documentary Ecologies: emerging platforms, practices and discourses. Palgrave Mcmillan: Basingstoke, 2014, p. 201 – 218.
WINSTON, B.; VANSTONE, G.; CHI, W. The Act of Documenting: documentary film in the 21st century. Bloomsbury: Nova Iorque/ Londres, 2017.
XAVIER, I. O olhar e a cena. Melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.