A comunicação da ciência como atividade para as Relações Públicas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497772280

Keywords:

Ciência; Diálogo; Relações Públicas; Públicos.

Abstract

Science has been envolved an a series of tensions, including an anti-science escalation in society. This scenario requires rethinking the relationship established with the non-academic public (market, ordinary citizens, government agencies and other segments). Science is understood as a system connected to other social subsystems and, therefore, interdependent and with reciprocal impacts. In his view, this text proposes a debate about the contributions of Public Relations to research projects and organizations, having as a background the need for approximation and interaction between the sciences and their different audiences. The literature review shows that Public Relations have the role of mediating and strengthening links between organizations and their audiences and, in this way, can help in the daily practices of science communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Basile, Universidade Federal de Goiás

Master's student in Communication, Culture and Citizenship - Media and Information line (FIC/UFG). Specialist in Communication and Marketing (FARA/2008). Graduated in Social Communication - qualification in Public Relations (UFG/2004). She served as head of ceremonial at the Regional Council of Engineering and Agronomy of Goiás (Crea-GO/ 2005 to 2010) and as a professor of Public Relations at Faculdade Sul Americana (2010). She is a technical-administrative servant at the Communication Department at the Federal University of Goiás. He has experience in event organization, public ceremonial, internal communication, news clipping, media image auditing and social media monitoring. He prepared the UFG Ceremonial and Events manuals and also the institution's Social Networks. Regular member of the Consuni/UFG Awards Evaluation Commission (2014 to 2018 and also 2020). She was part of the extension projects Jornal UFG (2013), Dia C da Ciência (2017) and the research project Research and Diagnosis Program of Institutional Communication at UFG/Secom (2014 and 2015). Collaborated with the implementation of the UFG Digital Rectory/Research Project Institutional Action in Social Networks on the Internet (2019-2020). He is currently dedicated to the UFG Visibility Project, focused on the relationship with the media and popularization of the university's scientific production.

Suely Henrique de Aquino Gomes, UFG

Professor at the Federal University of Goiás. PhD in Information Sciences from the University of Brasília (1999); Master's degree in Library Automation - University College London (1991) and degree in Librarianship from the University of Brasília (1987), Professor of the permanent staff of the Master in Communication, Citizenship and Culture (PPGCOM/FIC), working in the research line Media and culture . The research conducted revolves around the following themes: scientific communication; science and gender; inclusive science; body, science and subjectivity; cyberculture, informational competence; information and competitiveness.

References

ALBAGLI, S. Ciência aberta em questão. In: ALBAGLI, S.; MACIEL, M. L.; ABDO, A. H. (Orgs.). Ciência aberta, questões abertas. Brasília: IBICT; Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015. p. 9-26.

ALMEIDA, R.B.; BOLFE, J,S. O papel estratégico da Política Institucional de Comunicação na gestão universitária. In: XX Colóquio Internacional de Gestão Universitária, 2021.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma

psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BARCELOS, J.; GOMES, S. Ciência e Comunicação na Ciência: perorações a partir da noção de disputa. In: GOMES, S.; SANTOS, A. P; MUELLER, G. (orgs). Letramento informacional: entendendo a ciência e a comunicação, 167 p. Goiânia: Gráfica UFG, 2020.

BERGEROT, B. The Citizen Science Paradox. Land, v. 11, n. 8, p. 1151, 2022.

BONNEY, R. et al. Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science, New York, v. 25, p. 2-16, 2016.

BUENO, W.C. Jornalismo científico: conceitos e funções. Ciência e cultura,

vol. 37, n. 9, pp. 1420-1427, 1985.

____________. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. 1esp, p. 1-12, 2010.

CALDAS, G. Jornalistas e cientistas: uma relação de parceria. Comunicação para a ciência, ciência para a comunicação. Brasília: Embrapa Informação Tecnológica, p. 217-30, 2003.

CASTELFRANCHI, Y. Por que comunicar temas de ciência e tecnologia ao público? (Muitas respostas óbvias... mais uma necessária). Jornalismo e ciência: uma perspectiva ibero-americana, v. 1, p. 13-21, 2010.

__________________. As serpentes e o bastão: tecnociência, neoliberalismo e inexorabilidade. 2008. 373 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/280500. Acesso em: 3 nov. 2022.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e terra, 2005.

CESCA, C. G. G. Públicos: uma nova classificação para as Organizações. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, v. 1, n. 2, p. 74-84, 5 nov. 2014.

CHAN, L. et al. O que é ciência aberta e colaborativa, e que papéis ela poderia desempenhar no desenvolvimento? In: Ciência aberta, questões abertas. IBCT-Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, 2015. p. 91-120.

CHIAVENATO, I. SAPIRO, A. Planejamento Estratégico: Fundamentos e Aplicações. 11ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

CURY, A. Organização e métodos: uma visão holística, rev. e ampliada. São Paulo: Atlas, 2009.

DAGNINO, R. P. Planejamento estratégico governamental. Departamento de Ciências da Administração. Brasília: CAPES, 2009.

DUARTE, J. Da divulgação científica à comunicação. Associação Brasileira de Jornalismo Científico, 2004.

______________. Os desafios da comunicação pública. Acesso em, v. 25, 2016.

EPSTEIN, I. Ciência e Anticiência (apontamentos para um verbete). Comunicação & Sociedade, n. 29, 1998, p.11-33.

_____________. Comunicação da ciência: rumo a uma teoria da divulgação científica. Organicom, v. 9, n. 16-17, p. 18-38, 2012.

FONSECA, M. A.; OLIVEIRA, B. J. Variações sobre a" cultura científica" em quatro autores brasileiros. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 22, p. 445-460, 2015.

GUTIERREZ, W. Relações Públicas: processo, funções, tecnologia e estratégias. São Paulo: Summus, 2003.

HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração estratégica: competitividade e globalização. São Paulo : Cengage Learning, 2011

HOFRICHTER, M. Análise SWOT: Quando usar e como fazer. Simplíssimo Livros Ltda, 2017.

IRWIN, A. Citizen science: astudy of people, expertise and sustainable development. New York and London: Routledge, 1995

JORNAL DA CIÊNCIA. Ciências e Democracia. Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC), n.790, setembro/outubro, 2020.

KUNSCH, M. M. K. Planejamento de Relações Públicas na Comunicação Integtrada. Edição revista e ampliadas. São Paulo: Summus Editorial, 2002.

_________________. Comunicação Organizacional: contextos, paradigmas e abrangência conceitual. Matrizes, v. 8, n. 2, p. 35-61, 2014.

_________________. A comunicação estratégica nas organizações contemporâneas. Media & Jornalismo, v. no 2018, n. 33, p. 13-24, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.14195/2183-5462_33_1. Acesso em: 09 nov. 2022.

LACOMBE, F. Administração. São Paulo: Saraiva, 2017.

LATOUR, B. “O objetivo da ciência não é produzir verdade indiscutíveis, mas discutíveis.” Correio do Povo, em 11/03/2017.

MAINARDES, W. E. et al. A model for stakeholder classification and stakeholder relationships. Management Decision. Vol. 50 No. 10, págs. 1861-1879, 2012.

MARCHIORI, M. Os desafios da comunicação interna nas organizações. Conexão-Comunicação e cultura, v. 9, n. 17, p. 145-159, 2010.

MATTOS, A. M. Organização: uma visão global – introdução-ciência-arte. 2ª edição. Rio de Janeiro: FGV, 1978

MAXIMIANO, A.C.A. Teoria geral da administração: da revolução urbana à revolução digital, 6ª edição. São Paulo: Atlas, 2010.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MEDINA, C. Ciência e jornalismo: da herança positivista ao diálogo dos afetos. São Paulo: Summus Editorial, 2012.

MELO, J.M. Informação científica na imprensa brasileira: origem, fonte e autoria. Ciência da Informação, v. 16, n. 1, 1987.

MERTON, R. K. The sociology of science: theoretical and empirical investigations. Chicago: Chicago University Press, 1973.

MORGAN, G.; BERGAMINI, C.W.; CODA, R. Imagens da organização. São Paulo: Atlas, 1996.

PARRA, H. Z. M et al. Apresentação: Ciência Cidadã e Laboratórios Cidadãos. Liinc em Revista, v. 13, n. 1, 2017.

REZIO, L.L.S.; SILVA, M.M. Discurso anticiência: a desinformação como estratégia de ataque à produção científica. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020.

ROMANINI, V. Reseña de" É preciso salvar a comunicação" de WOLTON, Dominique. Matrizes, v. 1, n. 2, p. 231-237, 2008.

ROSSI, P. A ciência e a filosofia dos modernos: aspectos da revolução científica. Unesp, 1992.

SILVA, J.A.; BIANCHI, M.L.P. Cientometria: a métrica da ciência. Paidéia, 2001, v. 11, n. 21. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2001000200002 . Acesso em 21 out. 2022.

SIMÕES, R.P. Relações Públicas: função política. São Paulo: Summus Editorial, 1995.

VANNUCCHI, J.D. Linguagem científica. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, v. 6, n. 1, p. 46-47, 2004. Disponível em https://revistas.pucsp.br/RFCMS/article/download/297/pdf. Acesso em 22 out. 2022.

VELHO, L.M.S. Como medir ciência? Revista Brasileira de Tecnologia, v.16, n.1, p.35-41. 1985.

VOGT, C. A espiral da cultura científica. ComCiência: Revista Eletrônica de Jornalismo Científico, vol. 45, p.4-16, 2003

ZIMAN, J. Conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979.

Published

2023-01-24

How to Cite

Basile, R., & Gomes, S. H. de A. (2023). A comunicação da ciência como atividade para as Relações Públicas. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, 21(47). https://doi.org/10.5902/2175497772280

Issue

Section

Dossiê - Comunicação e Ciência: divulgação científica profissional, estratégias, relação comunicação científica e sociedade