Cyberpublicity and network interactions: “The Surprise” of Itaú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497727327

Keywords:

Ciberpublicity. Interactions. Social networks.

Abstract

Cyberpublicity and the changes in the way consumers, called cyberconsumers, relate at the spaces of social networks on the Internet, specifically on Facebook. We seek to understand what types of social network interactions and cultural and media consumption practices are triggered when cyberconsumers interact with (and from) Itaú’s cyberpublicity “The Surprise” on the brand's Facebook page. We have adopted the observation method and the content analysis technique to investigate how those consumers interact and to help us perceive these cyberconsumers as social actors. We have identified different types of interactions: those that deal with cyberpublicity; those that establish relationship with the advertiser; those that are characterized by interagent tagging; and symbolic reactive interactions.

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Author Biographies

Thatianne Silva Sousa, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Mestre em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (UFPA). Pós-graduada em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas - FGV e pela Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM. Graduada em Comunicação Social, com habilitação em Publicidade e Propaganda, pela UFPA. É integrante do Grupo de Pesquisa em Processos de Comunicação (Pespcom) e do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Inovação e Criatividade, ambos certificados pelo CNPq. Atualmente é professora do Centro Universitário do Pará (CESUPA). Atua nas áreas de Comunicação e Marketing.

Jane Aparecida Marques, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Possui graduação em Português pela Universidade de São Paulo (1994), especialização em Marketing pela Escola Superior de Propaganda e Marketing, mestrado (2003) e doutorado (2008) em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Atualmente é Professora Livre Docente na área de Comunicação e Marketing na Universidade de São Paulo, atuando no curso de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo e no Mestrado Profissional em Empreendedorismo da Universidade de São Paulo, e no curso de graduação em Marketing da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia. Membro do Conselho de Direção Estratégica e do Comitê de Acompanhamento da Habits - Habitat de Inovação Tecnológica e Social / Incubadora-Escola. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: comunicação, pesquisas de recepção, novas mídias, novas gerações, lazer, entretenimento, mercado de arte, inovação e empreendedorismo.

Published

2018-09-12

How to Cite

Sousa, T. S., & Marques, J. A. (2018). Cyberpublicity and network interactions: “The Surprise” of Itaú. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 17(34). https://doi.org/10.5902/2175497727327

Issue

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