Mediatic narratives, imaginaries and subjectivities in the movie Maleficent
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497748029Abstract
The Disney production Maleficent, from 2014, reinterprets the fairy tale Sleeping Beauty, already adapted into animation in 1959. This time, the story questions the imaginary about the linearity of the story between Princess Aurora and the witch who terrorized the world. kingdom and its members. The film reallocates the plot, bringing to the surface more dense subjectivities of the characters, which ended up producing more elliptical representations, especially about the morals and essence of the film's protagonist. In this way, it is proposed to discuss, from this film, the construction of subjectivities and female representations in the perspective of media discourse - through cinema - and literary - from the fairy tale. The media as communication, immersed in the cultural core, can be understood as diffuse of social representations. It is also intended a reading on the literary construction of the fairy tale in the production of meanings, imagination, narrative and representations.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Poética. In: A poética clássica: Aristóteles, Horácio, Longino. Trad. Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2014.
BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fadas. Tradução de Arlene Caetano. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 2000.
BRANDÃO, Roberto de Oliveira. Três Momentos da Retórica Antiga. In: A poética clássica: Aristóteles, Horácio, Longino. Trad. Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 2014, p. 1-16.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero. Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CULLER, J. Narrativa. In: _____.Teoria Literária: uma introdução. Tradução de Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções. 1999.
FLAX, Jane. Pós-modernismo e as relações de gênero na teoria feminista. Tradução de Carlos A. de C. Moreno. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pós-modernismo e Política. 2 ed. São Paulo: Rocco, 1992. p. 217-250.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: ______. O que é um autor? 6 ed. Lisboa: Nova Vega. 2006. pp. 129-160.
FOUCAULT, Michel. O que são as Luzes? In:_____. Ditos e Escritos. Vol.II. - Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.
GREGOLIN, Maria do Rosário. Discurso e mídia: a cultura do espetáculo. São Paulo: Claraluz, 2004.
HALL, Stuart. Estudos Culturais e seu legado teórico. In: SOVIK, Liv (Org.). Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003a.
HALL, Stuart. Estudos Culturais: dois paradigmas. In: SOVIK, Liv (Org.) Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003b.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: _______. (Org.). As Representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2002. p.17-44.
LOPES, Stéfannie Xavier; SANTOS, Gustavo Souza. O lado feminino da força: primeira trilogia Star Wars e a representação feminina na cultura pop. Cadernos de Gênero e Tecnologia, Curitiba, v. 12, n. 39, p. 57-70, jan./jul. 2019.
MALÉVOLA (Maleficent). Roteiro: Linda Woolverton. Direção: Robert Stromberg. Produção: Don Hahn, Joe Roth e Richard D. Zanuck. Estados Unidos da América: Walt Disney Pictures, 2014, Cor., Son., 97 min., 1 DVD.
MORAIS, Janaina de Araújo. Relações de Gênero e Cinema: a figura feminina no filme Potiche. Trabalho apresentado no XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. Ouro Preto: Intercom, 2012.
MOURA, Maria Lacerda de. A mulher é uma degenerada. 4º ed. Org. Fernanda Grigolin. São Paulo: Tenda de livros, 2018.
PERUCCHI, Juliana; TONELI, Maria Juracy Figueiras; ADRIÃO, Karla Galvão. Gender and feminisms: theoretical-epistemological considerations and methodological impacts. Psicologia e Sociedade, Belo Horizonte, v. 25, n. esp. 2013.
RAGO, Margareth. Feminismo e subjetividade em tempos pós-modernos. In: COSTA, Cláudia de Lima; SCHIMIDT, Simone Pereira. Poética e políticas feministas. Florianópolis: Editora Mulheres, 2004. p. 31-41.
RAGO, Margareth. Adeus ao feminismo? Feminismo e (pós)modernidade no Brasil. Cadernos AEL: mulher, história e feminismo. Campinas, IFCH, n. 3/4. p. 37-38, 1996.
RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor (Org.). Mikhail Bhaktin: linguagem, cultura e mídia. São Paulo: Pedro e João Editores, 2010.
ROCHA-COUTINHO, Maria Lúcia. Tecendo por trás dos panos: a mulher brasileira nas relações familiares. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.