Mediatic narratives, imaginaries and subjectivities in the movie Maleficent

Authors

  • Gustavo Souza Santos Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc)
  • Anny Costa Chaves Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes).
  • Tatielle Cardoso da Silva Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc)
  • Andréa Nogueira do Amaral Ferreira Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc)
  • Josiane Santos Brant Rocha Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497748029

Abstract

The Disney production Maleficent, from 2014, reinterprets the fairy tale Sleeping Beauty, already adapted into animation in 1959. This time, the story questions the imaginary about the linearity of the story between Princess Aurora and the witch who terrorized the world. kingdom and its members. The film reallocates the plot, bringing to the surface more dense subjectivities of the characters, which ended up producing more elliptical representations, especially about the morals and essence of the film's protagonist. In this way, it is proposed to discuss, from this film, the construction of subjectivities and female representations in the perspective of media discourse - through cinema - and literary - from the fairy tale. The media as communication, immersed in the cultural core, can be understood as diffuse of social representations. It is also intended a reading on the literary construction of the fairy tale in the production of meanings, imagination, narrative and representations.

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Author Biographies

Gustavo Souza Santos, Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc)

Doutor em Desenvolvimento Social e mestre em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Docente do Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc).

Anny Costa Chaves, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes).

Mestanda em Letras/Estudos Literários e graduada em Letras - Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Membro do POP - Grupo de Pesquisa em Imagem, Comunicação e Cultura do Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc).

Tatielle Cardoso da Silva, Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc)

Graduada em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda e membro do POP - Grupo de Pesquisa em Imagem, Comunicação e Cultura do Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc).

Andréa Nogueira do Amaral Ferreira, Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc)

Doutoranda em Desenvolvimento Social e mestre em Letras/Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Professora do Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc).

Josiane Santos Brant Rocha, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Docente da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) e do Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc). Doutora em Ciências do Desporto (UTAD/UnB).

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Published

2022-09-26

How to Cite

Santos, G. S., Chaves, A. C., Silva, T. C. da, Ferreira, A. N. do A., & Rocha, J. S. B. (2022). Mediatic narratives, imaginaries and subjectivities in the movie Maleficent. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 21(46). https://doi.org/10.5902/2175497748029

Issue

Section

Estudos sobre Cinema