O lúdico como recurso no ensino e na aprendizagem da língua inglesa: um estudo de caso com alunos do 6º ano do ensino fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849234263

Keywords:

Teaching and learning, Playfulness, English language, Motivation

Abstract

This paper aims to verify how some activities can assist in the difficulties that learners present when learning a foreign language. Therefore, the subject of this study is the learning of grammatical contents through playful activities. The theoretical background is based on: Almeida (2015), Antunes (1999), Arnold (2004), Bergamini (2008), Cool (2000), Santos (2000), and Tiba (1998). We seek to understand how the teaching and learning of English occurs aiming to reach better results in the acquisition of English basic vocabulary and, consequently, a better reading and comprehension in the foreign language. Through this study, we noticed that students, after developing playful activities, were able to answer them meaningfully. Thus, we confirmed that the learning of a foreign language should be carried out in a more dynamic and practical way, without focusing only in decontextualized and inexpressive grammar tasks.

Downloads

Author Biography

Rosi Ana Gregis, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, RS

Possui Mestrado (2003) e Doutorado (2007) em Letras - Linguística Aplicada - pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

ANTUNES, C. Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. Ed. Digital. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

ANTUNES, C. O jogo e a educação infantil: falar e dizer, olhar e ver, escutar e ouvir. Fascículo 15. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

ARNOLD, A. Second Language Learning Theories. 2.ed. Published in Great Britain by Hodder Education. 2004.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Consulta Pública. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2015.

COLL, C. et al. Psicologia do ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, EPU, 1980.

PAIN, S. Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem. 4.ed. Porto Alegre: Artmed, 1992.

RICHARDS, J. C.; RENANDYA, W. A. Methodology in language teaching. An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

SANTANNA, A. A histórica do lúdico na educação. REVEMAT, v. 6, n. 2, p. 19-36, 2011.

SANTOS, S. M. P. A ludicidade como ciência. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2019-07-15

How to Cite

Gregis, R. A., & Garcia, P. D. (2019). O lúdico como recurso no ensino e na aprendizagem da língua inglesa: um estudo de caso com alunos do 6º ano do ensino fundamental. Linguagens & Cidadania, 20. https://doi.org/10.5902/1516849234263