Como os alunos aprendem inglês? Estratégias que os alunos acreditam auxiliá-los na aprendizagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849234571

Keywords:

Beliefs, Teaching-learning process of English, Learning strategies

Abstract

This article aims to present research results of the subjective senses produced by subjects within a historical-cultural context and, from the subjectivity, to analyze the perception that teachers and students have about the teaching-learning process of English. The study is justified by the need for research on the perception of established beliefs and the actions of the subjects in front of these perceptions, which can contribute to the improvement and quality of English teaching. The theoretical framework of this research was premised on the perception of Vigotsky's Historical-Cultural Theory and the established types of beliefs. The methodology chosen to this study was the Theory of Subjectivity of González Rey, taking as participants students of regular basic education and free English course of public schools of Osasco and region. The data were collected through the use of Interview, Test Completing Phrases and Sheet Writing of specific topic. Through the analyses of the perceptions of representatives of each of the studied groups, the data were confronted to obtain the subjectivity of each one before the perceptions of established beliefs and actions resulting from these perceptions during the teaching-learning process in order to contribute to further studies on the teaching-learning processes of English.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristielaine Aparecida Alves de Souza, Centro Universitário Fieo, Osasco, SP

Mestre em Psicologia educacional pelo Centro Unifieo. Docente de Inglês dos cursos de graduação da área de engenharia pelo Centro Unifieo e do EBTT do IFSP SOR.

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 30 ago. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 120p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em: mai. 2016.

BRASIL. Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Parte II – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias/ Secretaria de Educação l. Brasília: MEC/SEF, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf em 27/11/2016. Acesso em: maio 2016.

GONZÁLEZ REY, F. L. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: os processos de construção da informação. Tradução de Marcel Aristides Ferrada Silva. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

LURIA, A. R. Curso de psicologia geral, Vol. II: sensações e percepções. Tradução de P. Bezerra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979. (Original publicado em 1975).

PIMENTA, S. B. B.; CALDAS, R. S. Estudo introdutório sobre desenvolvimento da percepção infantil em Vigotsky. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 7, n. 2, jul./dez. 2014. Disponível em: http://www.fafich.ufmg.br/gerais/index.php/gerais/article/viewFile/410/334. Acesso em: 30 nov. 2017.

ROSSATO, M; MITJÁNS, A. A metodologia construtiva-interpretativa como expressão da Epistemologia Qualitativa na pesquisa sobre o desenvolvimento da subjetividade. Investigação Qualitativa em Educação. CIAIQ, volume 1. 2017. Disponível em: http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/viewFile/1352/1310. Acesso em: 18 ago. 2017.

VIGOTSKY, L. S; LURIA, A. R. Estudo sobre a história do comportamento: o macaco, o homem e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

Published

2019-07-15

How to Cite

Souza, C. A. A. de. (2019). Como os alunos aprendem inglês? Estratégias que os alunos acreditam auxiliá-los na aprendizagem. Linguagens & Cidadania, 20. https://doi.org/10.5902/1516849234571