Reflexões sobre o ensino e aprendizagem de LIBRAS a partir da experiência docente e discente no curso de licenciatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849234564

Keywords:

Deaf Culture, LIBRAS, Brazilian Sign Language Experience Report

Abstract

This paper aims to reflect on the teaching and learning of LIBRAS (Brazilian Sign Language) in higher education based on a professor’s and an undergraduate student’s experience. It starts with a reflection on deaf culture related to legal achievements and theorists who have been working on the subject, such as Perlin (2004), Strobel (2008), Gesser (2009), and others. According to the article 3 of the Decree 5.626/2005, LIBRAS became a compulsory curriculum subject in teachers’ education. However, in one semester there is not enough time to acquire language proficiency and to prepare teachers to teach deaf people to read and write. The paper concludes that to guarantee the right to diversity and inclusion of deaf people in oral classes, the State, educational institutions, teachers and the whole society need to make a commitment to the fight, respect and education of deaf community.

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Author Biographies

Andrea Maraschin Bruscato, Centro Universitário Ritter dos Reis, Porto Alegre, RS

Doutora em Educação (PPGEdu/UFRGS, 2017); Mestre em Educação (PPGEdu/UFRGS, 2008), ambas na linha de pesquisa Políticas e Gestão de Processos Educacionais. É Professora horista do UniRitter, nos cursos de graduação (letras e pedagogia) e pós-graduação lato sensu. Diretora da Escola Interagir (POA/RS).

Amanda Maraschin Bruscato, Universidade do Algarve, Faro

Doutoranda em Ciências da Linguagem na Universidade do Algarve, especialista em Psicopedagogia pelo Centro Universitário Dom Bosco (2019) e Licenciada com Láurea Acadêmica em Letras Português e Espanhol pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018).

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Published

2019-07-15

How to Cite

Bruscato, A. M., & Bruscato, A. M. (2019). Reflexões sobre o ensino e aprendizagem de LIBRAS a partir da experiência docente e discente no curso de licenciatura. Linguagens & Cidadania, 20. https://doi.org/10.5902/1516849234564