Análise de oportunidades de desenvolvimento de consciência de abertura de vogais orais do português brasileiro em cinco manuais de português língua estrangeira
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849234538Keywords:
Phonological Awareness in Brazilian Portuguese as Foreign Language, Low-mid vowels in Brazilian Portuguese, Textbooks analysisAbstract
This paper investigates opportunities for phonological awareness development in BrazilianPortuguese low-mid vowels /ε/ and /ͻ/ addressed in four textbooks used for the teaching of the language to foreign students. Four book series provided guidance for this research: Brasil Intercultural 1 e 2; Brasil Intercultural 3 e 4; Avenida Brasil 1; Diálogo Brasil e Passagens - Português do Brasil para estrangeiros. In the teaching textbooks, we sought to analyze the opportunities for the development of phonological awareness abilities as recognition, and sound recognition and manipulation (ALVES, 2012). In order to analyze the vowels, we searched for the theoretical background in Autosegmental Phonology (CLEMENTS; HUME, 1995). Our analysis of the teaching textbooks revealed that the listening, associating classifying and repeating activities proposed by Brasil Intercultural 1 e 2; Brasil Intercultural 3 e 4; Avenida Brasil 1; Diálogo Brasil e Passagens- Português do Brasil para estrangeiros do not allow the awareness development concerning the opening of oralvowels in Brazilian Portuguese, since they do not stimulate the perception of regularities in the phonological system and the sound recognition and manipulation of its components. Besides the analysis, we propose activities for A1 level.Downloads
References
ABRAVÍDEO, Comunicação para a transformação social. Então, foi assim? Disponível em: < http://www.abravideo.org.br/>. Acesso em: 2 jul. 2018.
ALLEGRO, F. R. P. Ensino de pronúncia em Português Língua Estrangeira: análise de livros didáticos. 2014. 181f. Dissertação (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Português para estrangeiros: interface com o espanhol. Campinas: Pontes Editores, 2001.
ALVES, U. K. Consciência dos aspectos fonético-fonológicos da L2. In: LAMPRECHT, R. et al. Consciência dos sons da língua: subsídios teóricos e práticos e teóricos para alfabetizadores, fonoaudiólogos e professores de língua inglesa. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2012.
ALVES, U. K.; MACHRY DA SILVA, S. M[e]nino ou m[i]nino? Bol[o] ou bol[u]? O tratamento das vogais do Português Brasileiro (LE) por manuais voltados a aprendizes argentinos. Linguagem & Ensino, v. 16, n. 1, 2013, p. 131-153.
ANÇÃ, M. H. A promoção e difusão da língua portuguesa – vozes de estudantes Lusófonos. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, v. 8, n. 2, jul./dez. 2015. Disponível em: < http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/viewFile/9712/8741>. Acesso em: 12 nov. 2017.
AQUINO, C. Uma discussão acerca da consciência fonológica em LE: o caminho percorrido por aprendizes brasileiros de inglês na aquisição da estrutura silábica. 2009. 133f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
BARBOSA, C. N.; CASTRO, G. N. Brasil intercultural: língua e cultura brasileira para estrangeiros. Ciclo básico – níveis 1 e 2. Buenos Aires: Casa do Brasil, 2013.
BARBOSA, C. N.; SCHRÄGLE, I. Brasil intercultural: língua e cultura brasileira para estrangeiros. Ciclo intermediário – níveis 3 e 4. Buenos Aires: Casa do Brasil, 2013.
BATTISTI, E.; VIEIRA, M. J. B. O sistema vocálico do português. In: BISOL, L. (Org). Introdução a Estudos de Fonologia do Português Brasileiro. Porto Alegre: EDiPUCRS, 2001, p .159-194.
BISOL, L. Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. 3. ed. Porto Alegre: EDiPUCRS, 2001.
BRASIL. Portaria n. 973, de 14 de novembro de 2014. Institui o Programa Idiomas sem Fronteiras e dá outras Providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 nov. 2014. Disponível em: <http://isf.mec.gov.br/images/pdf/novembro/Portaria_973_Idiomas_sem_Fronteiras.pdf.>. Acesso em: 25 nov. 2017.
BRISOLARA, L. B.; SEMINO, M. J. I. ¿Cómo pronunciar el español? La enseñanzade la fonética y la fonologia para brasileños: ejercicios prácticos. Campinas: Pontes Editores, 2014.
CARDOSO, S. A. M. S. et al. Atlas linguístico do Brasil. Londrina: EDUEL, 2014.
CÂMARA JR., J. M. Estrutura da Língua Portuguesa. 10.ed. Petrópolis: Vozes, 1980.
CELLI, R. Passagens: português do Brasil para estrangeiros. 1.ed. Campinas: Pontes, 2002.
COLLISCHONN, G. A Sílaba em Português. In: BISOLS, L (Org). Introdução a Estudos de Fonologia do Português Brasileiro. Porto Alegre: EDiPUCRS, 2001, p. 91-123.
CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas - Aprendizagem, ensino, avaliação. Tradução Maria Joana Pimentel do Rosário e Nuno Verdial Soares. Porto: Edições Asa, 2001.
CLEMENTS, N.; HUME, E. The internal organization of speech sounds. In: GOLDSMITH J. (Ed.). Handbook of phonological theory. Oxford: Blackwell, 1995, p. 245-306.
CRISTÓFARO-SILVA, T.; YEHIA, H. C. Sonoridade em Artes, Saúde e Tecnologia. Belo Horizonte: Faculdade de Letras, 2009. Disponível em: <http://fonologia.org.>. Acesso em: nov. 2017.
FONTE, J. S. Rumores da escrita, vestígios do passado: uma interpretação fonológica das vogais do português arcaico por meio da poesia medieval. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: <http://books.scielo.org/>. Acesso em: nov. 2017.
HOUAISS. Dicionário On-line de Português. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/>. Acesso em: 14 jul. 2018.
LIMA, E. et al. Diálogo Brasil: curso intensivo de português para estrangeiros. São Paulo: EPU, 2003.
LIMA, E. et al. Novo Avenida Brasil 1: Curso básico de português para estrangeiros: livro-texto + livro de exercícios. São Paulo: EPU, 2012.
LOPES, F. O desenvolvimento da consciência fonológica e sua importância para o processo de alfabetização. Psicologia Escolar Educacional. Campinas, v. 8, n. 2, dez. 2004.
MACHRY DA SILVA, S. A produção das vogais médias tônicas do português (l2) por falantes nativos do espanhol. Organon. Porto Alegre, v. 30, n. 58, jan./jun. 2015, p. 91-108.
MATZENAUER, C. L. B. Introdução à teoria fonológica. In: BISOL, L (Org). Introdução a Estudos de Fonologia do Português Brasileiro. Porto Alegre: EDIPURS, 2001, p. 11-89.
NUNES, C.; FROTA, S.; MOUSINHO, R. Consciência fonológica e o processo de aprendizagem de leitura e escrita: implicações teóricas para o embasamento da prática fonoaudiológica. Revista CEFAC. São Paulo, v. 11, n. 2, abr./jun. 2009, p. 207-212.
OLIVEIRA, G. M. Política linguística e internacionalização: a língua portuguesa no mundo globalizado do século XXI. In: Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas v. 52, n. 2, dez. 2013, p. 409-433.
PESTUN, M. S. V. Consciência fonológica no início da escolarização e o desempenho ulterior em leitura e escrita: estudo correlacional. Estudos de Psicologia. Natal, v. 10, n. 3, set./dez. 2005, p. 407-412. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epsic/v10n3/a09v10n3>. Acesso em: 31 mai. 2018.
WETZELS, W. L. Mid Vowel Neutralization in Brazilian Portuguese. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas, v. 23, jul./dez. 1992, p. 19-55.