A pesquisa-ação em estudos sobre (multi)letramentos publicados na Revista Brasileira de Linguística Aplicada

Authors

  • Ludmila Corrêa Pinto Rodrigues Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG
  • Maria Elizabete Villela Santiago Universidade Federal de Itajubá, Itabira, MG https://orcid.org/0000-0001-7404-2914

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849232465

Keywords:

Action research, (Multi)Literacies, Bibliographical research

Abstract

Qualitative approaches used in research in Applied Linguistics as a way to understand more deeply the phenomena related to language teaching and learning. Among the qualitative, methods, action research is used in order to modify the pedagogical practices, changing consequently the social context of teachers and learners. The purpose of this article is, through a bibliographical research, to analyze how action research is developed in articles on (Multi)Literacies published in the Journal Revista Brasileira de Linguística Aplicada, as well as how it contributes to the improvement of language teaching. As result, this research has showed that the use of action reseach is an important tool as an interventionist method to research that deals with Applied Linguistics, and as a conclusion, brings many positive aspects to all the participants.

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Author Biographies

Ludmila Corrêa Pinto Rodrigues, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), possui graduação em Letras - Habilitação em língua e literaturas de língua inglesa pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Atua como professora de Língua Inglesa e Portuguesa, e participa atualmente do grupo de Estudos e Pesquisa NECLLE: Núcleo de Estudos Críticos sobre Linguagens, Letramento e Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 

Maria Elizabete Villela Santiago, Universidade Federal de Itajubá, Itabira, MG

Possui graduação em Letras Português/Inglês - Licenciatura Plena pelo Centro Universitário de Itajubá (1991), especialização em Ensino de Língua Inglesa pelo Centro Universitário de Itajubá (2005) , mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008) e doutorado em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Inglesa, com ênfase em Linguagem e Tecnologia, pela Universidade Federal de Minas Gerais (2019). Possui experiência na área de Ensino de Língua Inglesa, com ênfase em Estratégias de Aprendizagem, Inglês Instrumental e Exames de Proficiência. Atualmente é professora adjunta II da Universidade Federal de Itajubá, campus Itabira, lecionando Língua Inglesa e Metodologia de Pesquisa.

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Published

2018-12-28

How to Cite

Rodrigues, L. C. P., & Santiago, M. E. V. (2018). A pesquisa-ação em estudos sobre (multi)letramentos publicados na Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Linguagens & Cidadania, 20. https://doi.org/10.5902/1516849232465