A pesquisa-ação em estudos sobre (multi)letramentos publicados na Revista Brasileira de Linguística Aplicada
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849232465Keywords:
Action research, (Multi)Literacies, Bibliographical researchAbstract
Qualitative approaches used in research in Applied Linguistics as a way to understand more deeply the phenomena related to language teaching and learning. Among the qualitative, methods, action research is used in order to modify the pedagogical practices, changing consequently the social context of teachers and learners. The purpose of this article is, through a bibliographical research, to analyze how action research is developed in articles on (Multi)Literacies published in the Journal Revista Brasileira de Linguística Aplicada, as well as how it contributes to the improvement of language teaching. As result, this research has showed that the use of action reseach is an important tool as an interventionist method to research that deals with Applied Linguistics, and as a conclusion, brings many positive aspects to all the participants.Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. de. Etnografia da Prática Escolar. Campinas, Papirus, 1995. Cap. 7.
ARAÚJO, J. C.; DIEB, M. Autoria e deontologia: mediação de princípios éticos e práticas de letramento na escrita acadêmica em um fórum virtual. RBLA, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 83-104, 2013.
BROWN, J. D.; RODGERS, T. S. Doing Second Language Research. Oxford: Oxford University Press, 2002.
BURNS, A. Doing Action Research in English Language Teaching: A Guide for Practcioners. New York and London: Routledge, 2010.
CELANI, M. A. A. Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. Revista Linguagem & Ensino. v. 8, n. 1, p.101-122. 2005. Disponível em: <http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/198/165>. Acesso em: 11 mar. 2016
CHAMOT, A. U.; BARNHARDT, S.; DIRSTINE, S. Conducting Action Research in the Foreign Language Classroom. Northeast Conference. New York, NY, 1998.
COLARES, M. L. I. S. et al. O professor-pesquisador-reflexivo: debate acerca da formação de sua prática. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 151-165, 2011
EITELVEN , A. A.; FRONZA, C. de A. “Batizando e ressignificando práticas pedagógicas” no ensino da língua materna: o papel da formação continuada. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 11-29, 2012.
FERRANCE, E. Action Research. Providence: Brown University, 2000.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KERSCH, D. F.; GUIMARÃES, A. M. M. A construção de projetos didáticos de leitura e escrita como resultado de uma proposta de formação continuada cooperativa. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 533-556, 2012
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katálysis, Florianópolis, v.10, n. esp., p.37-45, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rk/v10nspe/a0410spe>. Acesso em: 18 mar. 2016.
NUNAN, D. Research Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1992[2010].
PAIVA, V. L. M. O.; OLIVEIRA, E. C.; TELES, G.; SILVA, V.; CRISTÓFARO, D. Pesquisa-ação e autonomia. In: TRAVAGLIA, L. C. Encontro na Linguagem : estudos linguísticos e literários. Uberlândia: UFU, 2006. p. 102-126
PAIVA, V. L. M. O. Reflexões sobre ética na pesquisa. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte. Vo. 5, n.1. p.43-61, 2005.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO; P. B. Metodologia dela investigación. Cuarta edicíon. Cidade do México: McGraw - Hill interamericana de México, 2006.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005 Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf>. Acesso em: 30 mai. 2016.