Modelo holístico: respaldo teórico para ensino de L2 e avaliação de materiais didáticos
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849228339Schlagworte:
L2, Materiais didáticos, Modelo holísticoAbstract
The aim of this paper is to present some relevant issues about the elaboration of materials for teaching a second language taking into account the Richter’s Holistic Model. Examples of task-based learning exercises of a class will be showed in order to give theoretical support for evaluation criterions of didactic materials.Downloads
Literaturhinweise
ALMEIDA FILHO, J. C. P. (1992). A abordagem comunicativa a do ensino de línguas: promessa ou renovação na década de 80? Disponível em: www.icea.gov.br/ead/CTP009/Prof_Dr_Jose_Carlos.pdf . Acesso em: 30 Ago. 2006.
CARRELL, P. L. Interactive text processing: implications for ESL/second language reading classrooms. In: CARREL, P. L.; DEVINE, J.; ESKEY, D.E. (eds.). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, p. 239-259.
ELLIS, R. SLA research and language teaching. Oxford, Oxford University Press, 1997. FLEURI, Reynaldo Matias. Multiculturalismo e interculturalismo nos processos educacionais. Disponível em: http://< www.ced.ufsc.br/nucleos/mover/ >. Acesso em: 28 Ago. 2003.
GIOVANNINI, A; PERIS, E.M; CASTILLA, M.R; BLANCO, T.S. Profesor en acción 1: El proceso de aprendizaje. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, 1996.
GOODMAN, K. The reading process. In: CARRELL, P.L.; DEVINE, J.; ESKEY, D.E. (eds). Interactive approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
GOUGH, P.B. One second of Reading. In: SINGER, H.; RUDDELL, R. Theoretical models and process of reading. 3ed. Newark, International Reading Association, 1985. RICHTER, M. G. Aquisição da linguagem e ensino. Santa Maria: UFSM, 2000. Não paginado. Digitado.
GOUGH, P.B. Ensino do Português e interatividade. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2000.
GOUGH, P.B. Curso de extensão em língua portuguesa. [Santa Maria], 2003, mimeografado.
GOUGH, P.B. Rumo a uma concepção holística de formação docente. Projeto número 016280, registrado no Gabinete de Projetos do Centro de Artes de Letras – UFSM, 2004.
RICHTER, M. G.; PINTO, C. M.; CAVICHIOLI, F. Material didático, cognição e aquisição. Revista Expressão. CAL – UFSM (no prelo).
RUMELHART, D. E. Toward an interactive model of reading. In: SINGER, H; RUDDELL, R. Theoretical models and process of reading. 3 ed. Newark, International Reading Association, 1985, p. 722-751.
PINTO, C. M.; CAVICHIOLI, F. O design de uma unidade de curso para o ensino de língua. Revista Eletrônica Linguagens e Cidadania. Santa Maria, ed. 14, jul-dez 2005. Disponível em http://www.ufsm.br/linguagem_e_cidadania%3E. Acesso em: 20 Dez. 2005.