As estratégias de tutoramento em livros didáticos de português língua estrangeira

Autores

  • Fabrícia Cavichioli Braida Instituto Federal Farroupilha, Campus Júlio de Castilhos

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849228342

Palavras-chave:

Tutoramento, Livros didáticos

Resumo

This paper has the aim of presenting the partial results obtained from the analysis of didactic materials as genres to the teaching of Portuguese as a Second Language (PSL). In order to achieve this goal, this study investigates: 1º) what are the tutorial strategies the teacher’s book presents to help both teacher and student’s performance; 2º) what is the design presented in the tutorial of reading activities in the student’s book. The didactic materials analyses will be based on the Activity Theory (Leontiev). The partial results suggest the teacher’s book do not significantly provide scaffolding neither to the teacher nor to the students’ strategies, that is, it just gives some suggestion to the teacher. On the other hand, in the students’ book, the absence of tutorials was identified.

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Biografia do Autor

Fabrícia Cavichioli Braida, Instituto Federal Farroupilha, Campus Júlio de Castilhos

Possui Graduação em Letras (Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e respectivas Literaturas), Mestrado e Doutorado em Letras (Área de concentração Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Desempenha a atividade de professora de Língua Portuguesa no Instituto Federal Farroupilha, Câmpus Júlio de Castilhos. Possui vasta experiência no ensino a distância atuando, principalmente, nas disciplinas de Morfologia da Língua Portuguesa, Sociolinguística, Pragmática da Língua Portuguesa e Produção e Análise de Materiais Didáticos em Língua Portuguesa.

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Publicado

2017-07-28

Como Citar

Braida, F. C. (2017). As estratégias de tutoramento em livros didáticos de português língua estrangeira. Linguagens & Cidadania, 8(2). https://doi.org/10.5902/1516849228342