O memorial de formação à luz dos parâmetros cognitivos do Modelo Cultural de D’Andrade e das ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849228051

Schlagworte:

D’Andrade Cultural Model, Dialogism, Activity Theory

Abstract

This paper aims to analyze three memorials of future Arts educators, using the cognitive parameters of D’Andrade Cultural Model as well as the dialogism of Bakhtin (1920- 1923). The process used to collect the memorial training was done according to the Activity Theory (LEONTIEV, 1978). We emphasize that the chosen genre is considered here a relevant tool in the context of learning of the future teachers, exploring data of the enunciation context, observing the different voices inserted in the texts, such as the academic, the literary and the familiar voices. The results show that the participants of this research based their speech in three categories: perceptions and beliefs, feelings and wishes, intentions and resolutions. In relation to the voices presented in the texts, we identified the family besides the first teacher from the elementary school as important subjects in the decisions and actions of the participants of this research.

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Autor/innen-Biografie

Carla Callegaro Corrêa Kader, Centro Universitário Franciscano

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Letras Português Inglês pelo Centro Universitário Franciscano (1989) e mestrado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2005), doutorado no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Santa Maria (2014). Atualmente é professora do Instituto Federal Farroupilha, campus de São Vicente do Sul. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Ensino, leitura e produção textual, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua inglesa e portuguesa, leitura, produção textual, gênero textual, análise do discurso, letramento e tradução. Presidente da CPPD do campus de São Vicente do Sul. Presidente do Núcleo de Ações Internacionais do campus de São Vicente do Sul. Responsável pelo Centro de Idiomas do campus São Vicente do Sul. Aplicadora das provas do TOEFL e TOEIC do campus São Vicente do Sul, certificada pela Master Test.

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Veröffentlicht

2017-07-08

Zitationsvorschlag

Kader, C. C. C. (2017). O memorial de formação à luz dos parâmetros cognitivos do Modelo Cultural de D’Andrade e das ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. Linguagens & Cidadania, 12(1). https://doi.org/10.5902/1516849228051