“Gray Men”: reading the stories of Tadeusz Borowski from the perspective of Primo Levi
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X90205Keywords:
Borowski, Levi, Testimony, Literature, GrayAbstract
This article presents short stories by Polish writer Tadeusz Borowski. He was part of the generation born in the 1920s, known as Colombo, formed in a humanist spirit that hopefully emulated a Poland that had just regained its Independence. This idealism clashes with the Age of Camps. Borowski was a survivor of Auschwitz and his short stories are inscribed in this abyss. In them, the writer creates a shuffling game that mixes his experiences and the first-person voices of the narrators. To read them, we turn to Primo Levi, also a survivor. In The Drowned and the Survivors, the writer sees three kinds of witnesses to the Lager: the “anomalous” witness (the survivors), the integral witnesses (of complete impossibility) and the historian-witness (the political prisoners). Tadeusz is a representative of the latter. In addition, Levi proposes a place of indistinction and destruction of the human, the “gray zone”, where the men of the tales rage.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz. Trad. Selvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.
ALIGHIERI, Dante. A Divina Comédia – Inferno. Trad. Italo Eugenio Mauro. 5ª Ed. São Paulo: Editora 34, 2019.
ANTELME, Robert. A espécie humana. Trad. Maria de Fátima Oliva do Couto. Rio de Janeiro: Record, 2013.
ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. Trad. Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão; Organização Willi Bolle. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2018. v.2.
BORGES, Jorge Luis; CASARES, Adolfo Bioy; OCAMPO, Silvina. Antología de la literatura fanstástica. 4ª ed. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 2002.
BOROWSKI, Tadeusz. Adeus, Maria e outros contos. Trad. Matheus Moreira Pena. São Paulo: Carambaia, 2024.
CORTAZÁR, Julio. Alguns aspectos do conto. In: _______. Todos os contos. V.2. Trad. Josely Vianna Baptista. São Paulo: Companhia das Letras, 2021. p. 513-527.
DELBO, Charlotte. Auschwitz e depois. Trad. Monica Stahel. São Paulo: Carambaia, 2021.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Trad. Vanessa Brito e João Pedro Cachopo. São Paulo: Editora 34, 2020.
FELMAN, Shoshana. Educação e crise, ou as vicissitudes do ensino. In: NESTROVSKI; SELIGMANN-SILVA (Orgs.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000. p.13-73.
LEVI, Primo. É isto um homem?. Trad. Luigi Del Re. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.
LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes. Trad. Luiz Sérgio Henriques. 3ªed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
KILANOWSKI, Piotr. Tadeusz Borowski, Auschwitz e a modernidade. In: BOROWSKI, Tadeusz. Adeus, Maria e outros contos. Trad. Matheus Moreira Pena. São Paulo: Carambaia, 2024. p.391-411.
PIGLIA, Ricardo. Formas breves. 2ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Debolsillo, 2017.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. A virada testemunhal e decolonial do saber histórico. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2022.
SEMPRÚN, Jorge. A escrita ou a vida. Trad. Rosa Freire D’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ian Anderson Maximiano Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).

