On Adorno's concept of 'epic naïveté'

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X72358

Keywords:

Adorno, Epic ingenuity, Enlightened reason

Abstract

In 1958, Theodor W. Adorno published the first volume of Notas de literatura, which included the essay "Sobre a ingenuidade épica”, written in 1943 as part of research for work produced with Horkheimer, Dialética do esclarecimento. Not by accident is that the concepts developed in this work may elucidate the notion of epic ingenuity presented in the short essay of 1943. In this article, I will analize the adornian concept of “epic ingenuity” in the light of the relationship between myth and reason developed in Dialética do esclarecimento. The contradiction in the epic discourse between the myth and linguistic register is presented as the reflexive principle which allows associations with the discourse of enlightened reason: both discourses intend, through objectivity, to dominate the unknown, lessen the fascination and fear caused by the obscurity. However, they are different because the epic discourse adheres to the particular, whereas the enlightened reason adheres to the universal. The criticism directed to the enlightened reason by the epic ingenuity results from that difference, since the epic discourse, proposing himself as a fiction and abstaining from the classificatory logic, associates concept and object to produce an image of the real.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suene Honorato, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas.

References

ADORNO, Theodor W.; Horkheimer, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido A. de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1985.

ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. Trad. Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003 (Coleção Espírito Crítico).

ARISTÓTELES. Poética. In: _____; Horácio; Longino. A poética clássica. Trad. Jaime Bruna. São Paulo: Cultrix, 1997, p. 19-52.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: _____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, vol. 1. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987, p. 197-221.

HOMERO. Odisseia II: o regresso. Trad. Donaldo Schüler. Porto Alegre: L&PM, 2007.

LUKÁCS, Georg. Teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000 (Coleção Espírito Crítico).

OLIVEIRA, Luís Inácio. A dialética do mito e do esclarecimento e o sacrifício de Ulisses. In: _____. Do canto e do silêncio das sereias: um ensaio à luz da narração de Walter Benjamin. São Paulo: EDUC, 2008, p. 135-166.

RODRIGUES, Antonio Medina. A Eneida virgiliana entre a vivência e a narração. In: Virgílio. Eneida. Trad. Odorico Mendes. Cotia, SP: Ateliê Editorial; Campinas, SP: Unicamp, 2005, p. 9-29.

SCHILLER, Friedrich. Poesia ingênua e sentimental. Trad. Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1991.

Published

2012-11-15 — Updated on 2023-10-15

Versions

How to Cite

Honorato, S. (2023). On Adorno’s concept of ’epic naïveté’. Literatura E Autoritarismo, (12). https://doi.org/10.5902/1679849X72358 (Original work published November 15, 2012)