The narrative voices and their impacts in The fantastic brief life of Oscar Wao, by Junot Díaz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X72329

Keywords:

Metanarrative, Narrative Focus, Narrator, Dominican Literature

Abstract

This article aims to understand the narrative elements in The Brief Wondrous Life of Oscar Wao by Dominican writer, Junot Díaz, as well as observing how the metafictional concept applies to Oscar's narrator and friend, Yunior. The narrative presented by Yunior holding traces of an autobiographical profile is divided into three acts and focuses on the life of the American teenager of Dominican ancesctry, Oscar, his sister Lola and his mother Hypatía Belicia Cabral under the fukú, an alleged curse that Léon's family has been around for generations and leads them to suffer aggressions under the Trujillo’s dictatorship in Dominican Republic and under the country's macho culture. In order to elucidate questions, we rely on the concepts of metafiction by the authors Linda Hutcheon (1980, 1991) and Wladimir Krysinski (2005), as well as on the methods of theorists such as Tzvetan Todorov (1970), Gilda Neves da Silva Bittencourt (1999) and Cândida Vilares Gancho (1997). Seeking to elucidate the proposed theme, the narrators according to Ligia Leite will be analyzed in her book O Foco Narrativo (1985). Finally, Norman Friedman's (1967) typology will be presented to raise the main questions to discuss about the narrator. This work has recognized the narrators Yunior and Lola as being distinct and how their positions reflect in the construction of the novel, as well as demonstrate how the narrator Yunior is supported by the theoretical assumptions of the metanarrative and show how this metanarrative concept is essential in understanding the narrators in the novel.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Bernardo Silveira, Federal University of Tocantins

Docente. Mestranda em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pelo Departamento de Letras Modernas (FFLCH-USP).

Adriana Carvalho Capuchinho, Federal University of Tocantins

Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pelo Departamento de Letras Modernas (FFLCH-USP)

References

BITTENCOURT, Gilda Neves da Silva. O ato de narrar e as teorias do ponto de vista. Cerrados (UnB), Brasília, 1999, v. 8, p. 107-124.

CARPENTIER, Alejo. O reino deste mundo. São Paulo: Record, 2007. [recurso eletrônico/digital]

CULLER, Jonathan. Narrativa. In: _____. Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda, 1999.

DANTICAT, Edwidge. Junot Díaz by Edwidge Danticat. Entrevista. Bomb, Número 101, out. 2007. Disponível em https://bombmagazine.org/articles/junot-d%C3%ADaz/. Acesso em 28 de set, 2019.

DÍAZ, Junot. A fantástica vida breve de Oscar Wao. Tradução Flávia Carneiro Anderson. - 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015. [recurso eletrônico/digital]. Disponivel em https://lelivros.love/book/baixar-livro-a-fantastica-vida-breve-de-oscar-wao-junot-diaz-em-pdf-epub-e-mobi-ou-ler-online/. Acesso em mar, 2019.

DÍAZ, Junot. Advice For Young Writers On Creating A Strong Voice. Huffington Post, 11 de maio de 2011. Disponível em https://www.huffpost.com/entry/junot-diaz-creating-a-str_n_1077760. Acesso em 28, set, 2019.

FORSTER, Edward Morgan. Aspectos do romance. 2. ed. Porto Alegre. Globo. 1974. p. 43.

FRIEDMAN, Norman. O ponto de vista na ficção: o desenvolvimento de um conceito crítico. Revista USP. São Paulo, CCS-USP, n. 53, março/maio 2002, p. 166-182.

GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar uma narrativa. São Paulo: Ática, 1997.

GOMES, Hélder. Metaliteratura (verbete). E-Dicionário de Termos Literários. Disponível em: < https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/metaliteratura/ >. Acesso em: 03 dezembro 2020.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva,

Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

HUTCHEON, Linda. Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox. Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 1980.

KRYSINSKI, Wladimir. Borges, Calvino, Eco: Filosofie della metanarrazione. Signótica. Goiânia: UFG, v. 17, n. 1, jan/jun, 2005, p. 139-164.

LEITE, Ligia Chiappini Moraes. O Foco Narrativo. São Paulo: Ática, 1985. (Série Princípios).

LIMA, T. C. G. . Spanglish: representações, ideologias e políticas linguísticas. In: V Seminário de Alunos dos Programas de Pós-Graduação do Instituto de Letras - UFF, 2014, Niterói. Anais do V SAPPIL Estudos de Linguagem. Niterói: Letras da UFF, 2014. v. 01. p. 483-498.

PRUDENTE, Natália L. Relações dialógicas entre autor e leitor em serena, de Ian McEwan. Orientador: Profº. Drº. João Vianney Cavalcanti Nuto. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Letras, Departamento de Teoria Literária e Literaturas, Universidade de Brasília, 2015.

SCARANO, Ross. Junot Díaz Talks Dying Art, the Line Between Fact and Fiction, and What Scares Him Most. Entrevista com Junot Díaz. Complex, 17 dez. 2012. Disponivel em https://www.complex.com/pop-culture/2012/12/junot-diaz-interview. Acesso em 21 de jan, 2021.

SODRÉ, Muniz. Best-seller: a literatura de mercado. 2. ed. São Paulo: Ática, 1988.

TODOROV, Tzvetan. As Estruturas Narrativas. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1970.

Published

2024-04-08

How to Cite

Silveira, A. B., & Capuchinho, A. C. . (2024). The narrative voices and their impacts in The fantastic brief life of Oscar Wao, by Junot Díaz. Literatura E Autoritarismo, (42), e72329. https://doi.org/10.5902/1679849X72329