Geopoetry of the good death through the coralline streets of thanatography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X70528

Keywords:

Geopoetry, Thanatography, Cora Coralina, City of Goyaz

Abstract

In this work we present the necrology poem “Quem foi ela?”, by Cora Coralina. Published in a newspaper in 1965, for the first it is presented in a periodical. Walking through the streets and alleys of Cidade de Goyaz, we intend to analyze the female voices movement echoing in movements of biographical and biobibliographic forces. The work articulates the Coralina poetics with the image of Idalina da Cruz Marques and her important social role in the Cidade de Goiás throughout the 20th century. In a geopoetry full of everyday life, the “Boa Morte” discourse is disseminated in polytonalities in the articulation of the moment and the memento. In a geopoetry exercise that, in a dialogical process, becomes thanatography, polyphonic criticism (in its reverberation as field and comparative literature) asserts itself as a reconstruction of ideas and against all kinds of authoritarianism. In this way, walking along Coralina streets, we continue along the frontier of knowledge, in the raizamas, as a verbal contemplation of the world spectacle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Augusto Rodrigues da Silva Junior, Universidade de Brasília

Associate Professor of Brazilian Literature at the University of Brasilia

References

ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. São Paulo: Martins, 1972.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de Francois Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Annablume, 2002.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Tradução, apresentação e notas de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Magia e Técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-198.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018. 3 v.

BOLLE, Willi. Fisiognomia da Metrópole Moderna: Representações da História em Walter Benjamin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

BOLLE, Willi. “Um painel com milhares de lâmpadas” Metrópole & Megacidade. In: BOLLE, Willi. (org.). Passagens. Tradução de Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018. p. 1707-1746.

CANDIDO, Antonio. Poesia e ficção na autobiografia. In: A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1987.

CANDIDO, Antonio. O discurso e a cidade. São Paulo: Duas cidades, 1993.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. São Paulo: Ouro sobre Azul, 2007.

DRUMMOND, Carlos. Cora Coralina, de Goiás. Caderno B. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, sábado, 27 de dezembro de 1980. p. 07.

GARCIA, José Godoy. Araguaia Mansidão. Goiânia: Editora Oriente, 1972.

LEODEGÁRIA, de Jesus. Lavra dos goiáses III. Goiânia: Cânone Editorial; Livraria Leodegária, 2019.

SILVA, Rosa Amélia Pereira da. Travessias Literárias em Perspectiva Interacionista: teoria e prática. Brasília/Arinos: Edição do Autor, 2016.

SILVA, Rosa Amélia Pereira da. Narrativas do Grande sertão à luz dos conceitos de Walter Benjamin. Universidade de São Paulo. Relatório do Programa de Pós-doutorado, 2020.

SILVA JUNIOR., A. R. Editorial. Cultura popular, oralidade e performance. Cerrados – Revista do Programa de Pós-Graduação em Literatura (Poslit/UnB). V. 22, n. 35, 2013. p. 7-10. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/10934/pdf_2

SILVA JUNIOR, A. Rodrigues; MARQUES, G. C. Godoy Garcia e Niemar: um canto geral centroestino. Estudos Contemporâneos da Subjetividade. v. 5, p. 232-248, 2015.

SILVA JUNIOR, Augusto Rodrigues. Centroestinidades e geopoesia: casa de morar Niemar é a poesia. In: Ana Clara Magalhães de Medeiros; Karine Leite; Augusto Rodrigues da Silva Junior; Lemuel da Cruz Gandara (Orgs.). Os parceiros de Águas Lindas: ensino de literatura pelas letras de Goiás. 1ed. Goiânia: R&F Editora, 2018a, v. 1, p. 53-80.

SILVA JUNIOR, Augusto Rodrigues da. Morte e decomposição biográfica em Memórias Póstumas de Brás Cubas. 2008. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) – Instituto de Letras da UFF. Universidade Federal Fluminense, Niterói (RJ).

RABELO, Sara Gonçalves. Mulheres de Vésperas: curadoria polifônica e escrita de morte em perspectiva comparada. 2021. 184 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

TURNER, Victor. Dramas, campos e metáforas. Niterói: EdUFF, 2008.

TURCHI, Maria Zaira. Literatura e Antropologia do Imaginário. Brasília: Editora da UnB, 2003.

WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade: na história e na literatura. Tradução de Paulo Henriques Britto. São Paulo: Cia das Letras, 1990.

WILLIAMS, Raymond. Tragédia Moderna. Tradução de Betina Bischof. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

Published

2022-10-11

How to Cite

Silva Junior, A. R. da. (2022). Geopoetry of the good death through the coralline streets of thanatography. Literatura E Autoritarismo, (26), 119–136. https://doi.org/10.5902/1679849X70528