The incarcerated lyric – The testimonial poetry of Alex Polari
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X63982Keywords:
Alex Polari, Civil-military dictatorship, Testimonial literature, PoetryAbstract
This article presents and critically discusses aspects of the writings and poems in the works Inventário de cicatrizes (1978) and Camarim de prisioneiro (1980), by Alex Polari de Alverga, from the perspective of testimonial literature. For that, we selected a corpus of poems that represent, in theme and form, social and historical tensions from the traumatic experience of a survivor of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985). As the author himself says in a letter, his poetry is a “vomit” of those who survived a repressive context, which required new configurational means in the face of the impacts of torture. In this sense, it is a production that seeks to approach society in order to fight against the erasure of the violence imposed by the dictatorial regime in question. Therefore, we will use as theoretical support, mainly, Benjamin and Frantz Fanon for the debate on violence and Ginzburg, Salgueiro and Seligmann for the understanding of representation and testimonial literature.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Documentos de cultura, documentos de barbárie: escritos escolhidos; seleção e apresentação Willi Bolle; tradução Celeste H.M. Ribeiro de Sousa. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo, 1986.
BRASIL. Comissão Nacional da Verdade. Brasília: CNV, 2014.
FANON, Frantz. Os condenados da terra; tradução José Laurênio de Melo. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna (da metade do século XIX a meados do século XX). Tradução de Marise M. Corioni. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
GINZBURG, Jaime. Linguagem e trauma na escrita do testemunho. In: SALGUEIRO, Wilberth (Org.). O testemunho na literatura: representações de genocídios, ditaduras e outras violências. Vitória: EDUFES, 2011.
LEMINSKI, Paulo. Toda poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 1974.
POLARI, Alex. Camarim de prisioneiro. São Paulo: Editora Global, 1980.
POLARI, Alex. Inventário de cicatrizes. 2. ed. Rio de Janeiro: Comitê Brasileiro Pela Anistia, 1978.
ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1994.
SALGUEIRO, Wilberth. Introdução. Linguagem e trauma na escrita do testemunho. In: SALGUEIRO, Wilberth (Org.). O testemunho na literatura: representações de genocídios, ditaduras e outras violências. Vitória: EDUFES, 2011.
SALGUEIRO, Wilberth. O que é literatura de testemunho (e considerações em torno de Graciliano Ramos, Alex Polari e André du Rap). Rio de Janeiro: Matraga v.19, n.31, 2012.
SALGUEIRO, Wilberth Poesia brasileira: violência e testemunho, humor e resistência. Vitória: EDUFES, 2017.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Introdução. História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Organização: Márcio Seligmann-Silva. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.
TRINGALI, Dante. A arte poética de Horácio. São Paulo: Musa Editora, 1993.
Downloads
Published
Versions
- 2022-06-10 (2)
- 2022-06-10 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).