The Instability of Being and the Object: An Analysis of Sea Without Shore
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X42445Keywords:
Literatura, Cinema, Memória, Melancolia, Trauma, Amor.Abstract
This article aims to investigate the point of tangency, understood as an important key to understanding, founded between the images that emerge from nature and the notions of melancholy, trauma, memory and love present in the work Sea Without Shore, a film directed by André Semenza and Fernanda. The film introduces us to a woman on a Swedish island in the nineteenth century, struggling with the pain of losing her beloved, a work traversed by the reading off of poems by Charles Swinburne and Renée Vivien, as well as an incessant unsteady dance performed all along the feature film, in various landscapes. Therefore, we propose an analysis of the main elements that compose and structure Sea Without Shore.Downloads
References
BARTHES, R. Fragmentos de um Discurso Amoroso. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BENAJMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política: Ensaios sobre Literatura e História da Cultura. Obras Escolhidas Volume I. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BRANCO, L. C. A Traição de Penélope. São Paulo: Annablume, 1994.
BRANCO, L. C. Traços de um mal estranho: a ficção portuguesa contemporânea. Boletim do CESP, Belo Horizonte, v.17, n.21, p.25-44, 1997.
CORNELSEN, E. L. Literatura, cinema e violência: imagens do genocídio em Ruanda. In: SARMENTO-PANTOJA, Tânia (org.). Arte como provocação à memória. Curitiba: Editora CRV, 2014, p. 41-72.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante do Tempo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
FOUCAUT, Michel. História da Loucura. São Paulo: Perspectiva, 2014.
FREUD, S. Obras Completas Volume 10: O Caso de Schreber e Outros Textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
FREUD, S. Obras Completas Volume 19: O Ego e o ID e Outros Trabalhos. Rio de Janeiro: Editora Imago LTDA, 1976.
FREUD, S. (1916) Obras Completas Volume 11: Introdução ao Narcisismo, Ensaio de Metapsicologia e Outros Textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. São Paulo: Perspectiva, 2004.
MEIRELES, C. Mar Absoluto. Rio de Janeiro: Global Editora, 2002.
KRISTEVA, J. O Estrangeiro em Nós Mesmos. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
ONDE O MAR DESCANSA. Direção: André Semenza e Fernanda Lippi. Produção: André Semenza e Fernanda Lippi. [S.l.]: Sea Without Shore, 2015 (91 min).
REGO, C. M. Traço, Letra, Escrita: Freud, Derrida, Lacan. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.
ROCHA, T. Novo Dicionário Folha: Inglês/Português. São Paulo: Folha de São Paulo, 1996.
SOUZA, E. História e Mito. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1981.
SULEIMAN, S. Crise da memória e a segunda guerra mundial. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).