Debret and Machado: voices and images of slavery in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X38161Keywords:
Slavery, Reading, Images, Narratives, Negative DialecticAbstract
Institutionalized slavery in Brazil took its last breaths only at the end of the 19th century. While Europe was experiencing Comtean Positivism during the avant-garde and promising heyday of the Industrial Revolution, the living barbarities of the Brazilian slavery system echoed not only in literature, but also in painting. This study addresses the work of two remarkable artists of that time who used art to denounce, in a subtle and at the same time incisive way, the trivialization of slave practices at the time: the French designer Jean-Baptiste Debret (1768-1848) and the Rio de Janeiro writer Machado de Assis (1839-1908). To support the discussion, an epistemological-comparative analysis will be carried out between 3 lithographs by Debret and the short story “Father against mother”, by Machado de Assis, considering the theoretical subsidies that understand the relationship of images as narratives from Alberto Manguel's writings and from the perspective of Theodor Adorno's Negative Dialectic.Downloads
References
ADORNO. Theodor. Dialética Negativa. Tradução de Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.
ANTUNES, Cristina. A Viagem Pitoresca de Debret. Biblioteca Brasiliana Guita e José Mindlin (BBM). São Paulo. s/a. Disponível em:<https://www.bbm.usp.br/node/68>. Acesso em: 15 Maio. 2019.
ASSIS, Machado. Pai contra a mãe. Primeira edição de 1906. Disponível em :< http://machado.mec.gov.br/obra-completa-lista/item/download/24_938f74988ddbf449047
ecc5c5b575985 >. Acesso em: 15 Maio 2019.
Biblioteca Brasiliana Guita e José Mindlin. s/a. Disponível em: <https://digital.bbm.usp.br>. Acesso em: 15 Maio 2019.
BRASIL. A Abolição no Parlamento: 65 anos de luta (1823-1888). Vol. 1, 2ª. Ed. Brasília: Senado Federal, 2012. Disponível em: <http://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/
>. Acesso em: 15 Maio. 2019.
COSTA, Thiago; DIENER, Pablo. A compreensão do homem na obra de Jean-Baptiste Debret. ANPUH – XXV Simpósio Nacional de História – Fortaleza, 2009. Disponível em:<http://anais.anpuh.org/wp-content/uploads/mp/pdf/ANPUH.S25.0958.pdf>. Acesso em: 15 Maio. 2019.
DEBRET, Jean-Baptiste. Voyage pittoresque et historique au Brésil : Séjour d'un Artiste Français au Brésil. Tome Premier. Paris : Firmin Didot Frères, 1834.
DEBRET, Jean-Baptiste. Voyage pittoresque et historique au Brésil : Séjour d'un Artiste Français au Brésil. Tome Deuxième. Paris : Firmin Didot Frères, 1835.
DEBRET, Jean-Baptiste. Voyage pittoresque et historique au Brésil : Séjour d'un Artiste Français au Brésil. Tome Troisième. Paris: Firmin Didot Frères, 1835.
DIGNAT, Alban. L’esclavage en Occident. Herodote.net, 2018. Disponível em:
<https://www.herodote.net/Esclavage_une_memoire_mal_orientee-article-1723.php>. Acesso em: 15 Maio 2019.
ITAÚ. Debret. In. _____: Enciclopédia Itaú Cultural. São Paulo: Itaú Cultural, 2016. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa18749/debret>. Acesso em: 15 Maio 2019.
MANGUEL, Alberto. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Tradução de Rubem Figueiredo et alii. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
MARINHO, Fernando. Machado de Assis. Brasil Escola. Disponível em <https://brasilescola.uol.com.br/literatura/biografia-machado-assis.htm>. Acesso em 15 de maio de 2019.
SAINT-HILAIRE, Auguste. Viagem ao Rio Grande do Sul. Tradução de Adroaldo Mesquita da Costa. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).