The deformation of the subject in the novel Sozaboy, by Ken Saro-Wiwa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X28651

Keywords:

Ken Saro-Wiwa, Sozaboy, Bildung, Deformation

Abstract

This article intends to defend the argument that there is no “formation” at stake in Sozaboy, novel by writer and political and environmental activist Ken Saro-Wiwa, at least not according to the terms of the Bildung or the Bildungsroman. In order to present this thesis, the text is divided into two fundamental parts. First, it presents a brief introduction to the historical meaning of the concepts here discussed, “formation” (Bildung) and “novel of formation” (Bildungsroman). After that, the article analyzes the novel Sozaboy, noting that, less than a “novel of formation,” Saro-Wiwa describes a singular deformative process, which, as such, requires from the reader another epistemology, a negative epistemology concerning the destruction of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Cechinel, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, SC

Doutor em Literatura pela UFSC e professor do curso de letras e do mestrado em educação da UNESC.

Michelle Maria Stakonski Cechinel, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, SC

Doutoranda em história pela UDESC e professora do Departamento de História da UNESC.

References

ACHEBE, Chinua. A educação de uma criança sob o protetorado britânico. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

EKE, Maureen N. The Novel: Sozaboy: a Novel in Rotten English. In: MCLUCKIE, Craig W., MCPHAIL, Aubrey (Eds.). Ken Saro-Wiwa: Writer and Political Activist. London: Lynne Rienner Publishers, 2000.

GOETHE, J. W. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Trad. Nicolino Simone Neto. São Paulo: Ensaio, 1994.

GOMES, Celina de Oliveira Barbosa. Desalienação e a configuração do Bildungsroman em Sozaboy, de Ken Saro-Wiwa. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários). Universidade Estadual de Londrina, Londrina: 2015, 108 f.

KANT, Immanuel. Reposta à pergunta: Que é “Esclarecimento”? In: Textos seletos. 2. ed. Trad. Raimundo Vier. Petrópolis: Vozes, 1985.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000.

MASS, Wilma Patrícia. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

M'BOKOLO, Elikia. África Negra: história e civilizações. Tomo II (Do século XIX aos nossos dias). Salvador: EDUFBA; São Paulo: Casa das Áfricas, 2011.

NNOLIM, Charles E. Approaches to the African Novel. 3. ed. Lagos: Malthouse, 2010.

NORTH, Michael. Ken Saro-Wiwa’s Sozaboy: The Politics of the “Rotten English”. Public Culture. England, v. 13, n. 1, apr/aug. 2001, p. 97-112.

SARO-WIWA, Ken. Sozaboy. New York: Longman Publishing Group, 1994.

SCHILLER, F. A educação estética do homem. Trad. Roberto Schwarz e Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 2011.

SCHLEGEL, Friedrich. O dialeto dos fragmentos. Trad. Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1997.

SIMOLA, Raisa. The Question of Identity during the Nigerian Civil War (1967-1970) in the Fiction of Flora Nwapa and Ken Saro-Wiwa. In:

PALMBERG, Mai (Org.). National Identity and Democracy in Africa. Cape Town: Capture Press, 1999, p. 80-100.

SUBIRATS, Eduardo. “Kafka, Rulfo, Beckett: retorno ao mito”. In: CECHINEL, André. (Org.). O lugar da teoria literária. Florianópolis: EdUFSC; Criciúma: Edinesc, 2016, p. 241-260.

Published

2017-12-31

How to Cite

Cechinel, A., & Stakonski Cechinel, M. M. (2017). The deformation of the subject in the novel Sozaboy, by Ken Saro-Wiwa. Literatura E Autoritarismo, (30). https://doi.org/10.5902/1679849X28651