Repetition, an ethics of literature
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X26586Keywords:
Repetition, Resistance, MemoryAbstract
Walter Benjamin will propose as historical materialist task politicization of aesthetics as opposed to the aesthetics of politics, characteristic of fascism. Therefore, it is purpose of this article to analyze the repetition as a stylistic feature that is revealed as a possibility for aesthetic and political resistance. So the writer Thomas Bernard comes here, through his art of exaggeration, with a scripture that calls and makes us think about the need to perpetuate the memory. The Thomas Bernhard’s writing is repeating that prevents the destruction of life and condone Mnemosyne for its perpetuation, for the maintenance of the archive outside the law.Downloads
References
ADORNO, Theodor. Educação após Auschwitz. In: . Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Tradução de António Guerreiro. Lisboa: Editorial Presença, 1993.
AZEVEDO, Luciene. Representação e perfomance na literatura contemporânea. Revista Aletria, Belo Horizonte, jul.-dez. 2007.
BADIOU, Alain. O Século. Tradução de Carlos Felício da Silveira. São Paulo: Ideias e Letras, 2007.
BENJAMIN, Walter. Brinquedo e brincadeira. In: . Mágia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas Vol. 1. Tradução Sergio Paulo Rouanet. SãoPaulo: Brasiliense, 1996.
BERNHARD, Thomas. Der Italiener. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1989.
BERNHARD, Thomas. Extinção: uma derrocada. Tradução de José Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
BERNHARD, Thomas. Origem. Tradução de Sérgio Tellaroli. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
BUCK-MORSS, Susan. Estética e Anestética: O ensaio sobre a arte de Walter Benjamin reconsiderado. Tradução de Rafael Lopes Azize. Travessia. Revista de Literatura da Pós-Graduação, n. 33. EDUFSC, 1995.
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FLORY, Alexandre Villibor. Sopa de Letras nazista: A apropriação imediata do real e a mediação pela forma na ficção de Thomas Bernhard. 2006. 386 páginas. Tese de doutorado – USP. São Paulo, 2006.
FREUD, Sigmund. Recordar, repetir e elaborar. In: Obras completas. Vol. 10. Tradução de Paulo César Lima de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
HOFMANN, Kurt. Em conversa com Thomas Bernhard. Tradução de José A. Palma Caetano. Lisboa: Assírio & Alvim, 2006.
HÖLLER, Hans. Thomas Bernhard. Hamburgo: Rowohlt Taschenbuch, 1994.
LACAN, Jacques. O seminário, livro 11, Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Tradução de M. D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
LINS, Daniel. O último copo: álcool, filosofia, literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
MITTERMEYER, Manfred. Thomas Bernhard. Leben. Werk. Wirkung. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 2006.
PERLOFF, Marjorie. Jogos-Limite: As Ficções de Wittgenstein por Thomas Bernhard e Ingeborg Bachmann. In: . A Escada de Wittgenstein: a Linguagem Poética e o estranhamento do Cotidiano. Tradução de Elisabeth Rocha Leite e Aurora Fornoni Bernardini. São Paulo: Editora da USP, 2008.
SCHMIDT-DENGLER, Wendelin: Der Übertreibungskünstler – Studien zu Thomas Bernhard. Viena: Sonderzahl, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).

