The grotesque as a social criticism of Nazism in Volker Schlöndorff's The Tin Drum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X23430

Keywords:

O Tambor, Cinema, Violence, Nazism

Abstract

The objective is to analyze on the film The Tin Drum how the grotesque's representation is a motto for composition of meanings that question the alienation and violence in general. In Danzig city, on 1920s, the main character Oskar decides to stop growing, this condition of infantilized adult marks the narrative with grotesque scenes sand fantastic mode. Therefore, inseparable relationships happen between collective history of inter war period and private space on which unfold intimate life of the characters. Thus, the Oscar's family life microcosm and Danzig community can be in corporate into a biggest problem: the rise and fall of the Nazism. Thus, we can note that the movie's social criticism is referring to representations of images which explore war's absurdity and totalitarianism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Lavorati, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutoranda em Estudos Literário pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM. Bolsista Capes. Integrante da linha de pesquisa “Literatura, Comparatismo e Crítica Social” e do grupo de estudos “Literatura e Autoritarismo”, sob orientação da professora Dra. Rosani Ketzer Umbach.

Maristela Scremin Valério, Universidade Estadual de Maringá, Umuarama, PR

Atualmente é professora no curso de Comunicação- Social- Jornalismo, na Unicentro e doutoranda em Estudo Literários pela Universidade Estadual de Maringá. Possui graduação em Comunicação Social-Jornalismo pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2007), graduação em Letras Português e suas Literaturas pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2008) e mestrado em Letras pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2014). E-mail: maristelasv@gmail.com

References

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

CHEVALIER, J; GHEERBRANT, A. Dicionário de Símbolos: Mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Editora Jose Olympio, 26ª Ed. 2015

GAGNEBIN, Janine. Verdade e Memória do Passado. Projeto História. São Paulo, n 17, 1998, p. 213-221.

POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n 10, 1992, p. 200-212.

SANTOS, Fabiano Rodrigo da Silva. Lira dissonante: considerações sobre aspectos do grotesco na poesia de Bernardo Guimarães e Cruz e Sousa. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

SODRÉ, Muniz e PAIVA, Raquel. O império do grotesco. Rio de Janeiro, Mauad, 2002.

Published

2017-12-31

How to Cite

Lavorati, C., & Scremin Valério, M. (2017). The grotesque as a social criticism of Nazism in Volker Schlöndorff’s The Tin Drum. Literatura E Autoritarismo, (30). https://doi.org/10.5902/1679849X23430