The grotesque as a social criticism of Nazism in Volker Schlöndorff's The Tin Drum
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X23430Keywords:
O Tambor, Cinema, Violence, NazismAbstract
The objective is to analyze on the film The Tin Drum how the grotesque's representation is a motto for composition of meanings that question the alienation and violence in general. In Danzig city, on 1920s, the main character Oskar decides to stop growing, this condition of infantilized adult marks the narrative with grotesque scenes sand fantastic mode. Therefore, inseparable relationships happen between collective history of inter war period and private space on which unfold intimate life of the characters. Thus, the Oscar's family life microcosm and Danzig community can be in corporate into a biggest problem: the rise and fall of the Nazism. Thus, we can note that the movie's social criticism is referring to representations of images which explore war's absurdity and totalitarianism.Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.
CHEVALIER, J; GHEERBRANT, A. Dicionário de Símbolos: Mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Editora Jose Olympio, 26ª Ed. 2015
GAGNEBIN, Janine. Verdade e Memória do Passado. Projeto História. São Paulo, n 17, 1998, p. 213-221.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n 10, 1992, p. 200-212.
SANTOS, Fabiano Rodrigo da Silva. Lira dissonante: considerações sobre aspectos do grotesco na poesia de Bernardo Guimarães e Cruz e Sousa. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
SODRÉ, Muniz e PAIVA, Raquel. O império do grotesco. Rio de Janeiro, Mauad, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).

