Centralization of ST&I production in Brazil: obstacles to national scientific and technological development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236672586447

Keywords:

Production of ST&I, Centralization, Brazil, Postgraduate

Abstract

This article aims to provide some reflections on the process of producing science, technology and innovation in Brazil. More precisely, the opportunity was to demonstrate that the production of national ST&I has centralization as one of its main obstacles, which occurs at two distinct but directly related levels: I) concentration of funding and researchers in the State, more precisely, in public universities and their respective postgraduate programs; II) concentration of these programs, especially those considered to be of academic excellence, in the South and Southeast regions, which leads to a strong regional disparity. Finally, it is concluded that these two levels of centralization created a center/periphery dynamic, which, on the one hand, places almost all responsibility for financing ST&I production on the shoulders of the Brazilian State. On the other hand, it also prevents scientific and technological development – and, consequently, the economic and social development related to the production of ST&I – from reaching all regions of the country equally.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Bandeira Coelho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Sociologia (UFRGS). Professor adjunto do Departamento de Sociologia da UFRGS. Pesquisador do grupo Tecnologia, Meio Ambiente e Sociedade (TEMAS/UFRGS)

Éverton Garcia da Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Sociologia (UFRGS). Professor adjunto do Departamento de Sociologia da UFRGS. Coordenador do GamePesq - Grupo de Pesquisas sobre Games, Cultura e Sociedade

References

BALBACHEVSKY, E. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem-sucedida. Os desafios da educação no Brasil. Nova Fronteira, v. 1, p. 285-314, 2005.

BELL, D. O advento da sociedade pós-industrial: uma tentativa de previsão social. São Paulo: Cultrix, 1977.

BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho d’Água, 2013. p. 112-143.

BRASIL. Lei nº 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências.

BRASIL. Livro Branco: Ciência, Tecnologia e Inovação. Brasília: MCT, 2002.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Livro Branco: Ciência, Tecnologia e Inovação / Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2002.

BRASIL. Plano Plurianual 2000-2003. Programas e Gerentes. Brasília: Ministério do Planejamento, 2000.

CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relação de Cursos Recomendados e Reconhecidos. Brasília, 2014. Disponível em: http://conteudoweb.capes.gov.br/conteudoweb/ProjetoRelacaoCursosServlet?acao=pesquisarAreaAvaliacao. Acesso em: nov. 2023.

CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Mestrado/Doutorado Reconhecidos. Brasília, 2014. Disponível em: http://conteudoweb.capes.gov.br/conteudoweb/ProjetoRelacaoCursosServlet?acao=pesquisarRegiao&conceito=34567 – Acesso em: 16/09/2023.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. In: CASTELLS, M.; CARDOSO, G. (Orgs.) A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. 2005, p. 17-30.

CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. V1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CRUZ, C. H. B. Ciência e tecnologia no Brasil. Revista USP, v. 73, p. 58-90, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13589. Acesso em: 30 mar. 2023.

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Ed. UNESP, 1991.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília, 2012. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/visualizar/-/asset_publisher/6AhJ/content/brasil-teve-mais-de-7-milhoes-de-matriculas-no-ano-passado - Acesso em: nov. 2023.

LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

NEVES, F. M. A contextualização da verdade ou como a ciência torna-se periférica. Civitas. Porto Alegre v. 14 n. 3 p. 556-574, 2014.

NEVES, F. M. A diferenciação centro-periferia como estratégia teórica básica para observar a produção científica. Revista de Sociologia e Política, v. 17, n. 34, p. 241-252, 2009.

NEVES, F. M; LIMA, J. V. C. As mudanças climáticas e a transformação das agendas de pesquisa. Liinc em Revista, v. 8, n. 1, p 268-282, 2012.

NEVES, F. M. Bios e Techné: Estudo sobre a construção do sistema de Biotecnologia periférico. 2009. 347f. Tese (Doutorado em Sociologia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-Graduação em Sociologia. Porto Alegre, 2009.

OLIVEIRA, J. F. A política de ciência, tecnologia e inovação, a pós-graduação e a produção do conhecimento no Brasil. Revista Inter-Ação, v. 38, n. 2, p. 323–338, 2013.

OLIVEIRA, M. R.; ALMEIDA, J. Programas de pós-graduação interdisciplinares: contexto, contradições e limites do processo de avaliação Capes. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 8, n. 15, p. 37-57, 2011.

QUEIROZ, Andreia. “O regime militar garantiu o esvaziamento científico e cultural das universidades”. Biblioo. Entrevista publicada em 6 de maio de 2019. Disponível em: https://biblioo.info/o-regime-militar-garantiu-o-esvaziamento-cientifico-e-cultural-das-universidades/. Acesso em: mar. 2023.

SCHWARTZMAN, Simon (Coord.). Ciência e Tecnologia no Brasil: Uma nova política para um mundo global. São Paulo: FGV, 1993.

SCHWARTZMAN, Simon. Pesquisa e Pós-Graduação no Brasil: duas faces da mesma moeda? Estudos Avançados, São Paulo, v. 36, n. 104, p. 227-254, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.011. Acesso em: mar. 2023.

SCHWARTZMAN, Simon. Um espaço para ciência: a formação da comunidade científica no Brasil. Brasília: MCT, 2001.

SILVA, Dayanne S.; SANTANA, José Ricardo. A economia brasileira sob o olhar da ciência, tecnologia e inovação: cinquenta anos da política científica e tecnológica (1964 – 2014). Nexos Econômicos, Salvador, v. 13, n. 2, p. 75-99, 2019.

SILVA, José A.; FILHO, Oswaldo B. A centralização do saber. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 10, n. 9, p. 8-12, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/t6NsZMqV3VnddzQrKJhSDGL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: mar. 2023.

SILVEIRA, Evanildo. Triturando diplomas. Piauí, 1 de dezembro de 2021. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/triturando-diplomas/. Acesso em: 30 mar. 2023.

SKILBECK, Malcolm. The University Challenged: A Review of International Trends and Issues with Particular Reference to Ireland. Dublin: IUA Publications, 2001.

VIOTTI, Eduardo. Doutores 2010: estudos da demografia da base técnico científica brasileira. Brasília: CGEE, 2010.

ZELNIO, Ryan. Identifying the global core-periphery structure of Science. Published online: 31 December 2011 – Akade´miai Kiado, Budapest, Hungary 2011.

Published

2023-06-18

How to Cite

Coelho, G. B., & Costa, Éverton G. da. (2023). Centralization of ST&I production in Brazil: obstacles to national scientific and technological development. Século XXI: Journal of Social Sciences, 13(1), 69–89. https://doi.org/10.5902/2236672586447