The activity of the social educator in the Social Assistance policy of Presidente Kenendy (ES)
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236672586440Keywords:
Education, Social Pedagogy, Social Education, Social Educator, Social Assistance PolicyAbstract
This article is the result of a research that aimed to understand the work of the social educator with the vulnerable population in the municipality of Presidente Kennedy/ES. The study discusses the emergence of social pedagogy and social education in the Brazilian scenario, seeking to understand the profile of this professional, the contexts of his performance and his importance. Based on authors such as Caliman (2010), Carvalho (2014), Jaccoud, Bichir and Mesquita (2017), Carmo (2016), Santos, Araújo and Baumgarten (2016), Pereira (2019), Bravin, Paiva and Pinel (2020) ), Valente (2020), Silva, Silva and Menezes (2021), a literature review was carried out, in addition to field research also conducted through interviews that included semi-structured questionnaires directed at social educators, as well as practices observed and monitored of these professionals in two different units, the CRAS and the CREAS of the municipality where the research was carried out. The results expressed a praxis endowed with essential elements, which require psychological preparation, empathy, common sense, listening, active search, social responsibility and intervening profile from the professional, but which, together, allow inferences in vulnerable contexts and possible social transformations.
Downloads
References
BRANDÃO, C. R. O que é Educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei Nº2676, de 2019. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1752495#:~:text=O%20CONGRESSO%20NACIONAL%20decreta%3A,a%C3%A7%C3%B5es%20afirmativas%2C%20mediadoras%20e%20formativas%3E.%20Acesso%20em:%2007/05/2023. Acesso jan. 2021.
BRAVIN, R; PAIVA, J. S. de; PINEL, H. As relações entre pedagogia social, educação social e educação popular no Brasil: saberesfazeres de resistência, produzindo subjetividades resilientes. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 4-24, maio-ago. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344062296_As_relacoes_entre_pedagogia_social_educacao_social_e_educacao_popular_no_Brasil. Acesso abr. 2021.
CALIMAN, G. Pedagogia Social: Seu potencial crítico e transformador. Revista de CIÊNCIAS da EDUCAÇÃO - UNISAL - Americana/SP - Ano XII - Nº 23 - 2º Semestre/2010. P. 341-368. Disponível em: http://sites.unicentro.br/wp/cursodepedagogia/files/2011/08/caliman-pedagogia-social-transformadora.pdf. Acesso mai. 2021.
CARVALHO, A. F. Pensar a função-educador: aproximações Foucaultianas voltadas para a constituição de experiências de subjetividades ativas. 2008. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt17-4509-int.pdf. Acesso mar. 2021.
GADOTTI, M. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Jul, 2012. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092012000200013&script=sci_arttext. Acesso mai. 2021.
GOMÉZ, M. N. G. de. Metodologia de pesquisa no campo da Ciência da Informação. Revista de Ciência da Informação - v.1 n.6 dez/00. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbbsb/article/view/46566/35700 Acesso em: mai. 2021.
GRACIANE, M. S. S. Pedagogia Social. 1ed. São Paulo: Cortez, 2014.
PAIVA, J. S. da. Compreendendo as vivências e experiências, produzidas na educação social de rua: desvelamentos pertinentes ao educador social de rua. 2011. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011. Disponível em: https://sappg.ufes.br/tese_drupal//nometese_48_JACYARA%20SILVA%20DE%20PAIVA.pdf. Acesso mai. 2021.
PEREIRA, A. O educador social e suas competências de atuação profissional: um trabalhador da educação pela LDBEN N. 9.394/96? Debates em Educação, v. 11, n. 23, pág. 312-332, jan./abr. 2019b. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5466/pdf. Acesso mai. 2021.
SANTOS, B de S; ARAÚJO, S; BAUMGARTEN, M. As Epistemologias do Sul num mundo fora do mapa. Sociologias, Porto Alegre, ano 18, no 43, set/dez 2016, p. 14-23. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/sociologias/article/view/68312. Acesso jun. 2021.
SANTOS, B. S. Da colonialidade à Descolonialidade. In: In SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. São Paulo: Almedina, 2009. P. 20-57. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/epistemologias_do_sul_boaventura.pdf. Acesso jun. 2021.
SERRANO, Gloria. Pedagogía Social-Educación Social. Construcción Científica e Intervención Práctica. Madrid: Narcea, 2003.
MOTA NETO, J. C. da; OLIVEIRA, I. A. D. E. Contribuições da educação popular à pedagogia social. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 21-35, set.-dez. 2018. Doi: 10.14393/REP-v16n32017-art02.
JACCOUD, L; BICHIR, R. M; MESQUITA, A. C. O SUAS na proteção social brasileira: transformações recentes e perspectivas. Novos Estudos CEBRAP, n. 108, p. 37-53, 2017.Tradução. Disponível em: http://dx.doi.org/10.25091/S0101-3300201700020003. Acesso mai. 2021.
LOREIRO, M; CASTELEIRO, S. A pedagogia Social em Portugal. In: Pedagogia Social. São Paulo: Expressão e Arte Editora, vol. 1. 3ª edição, 2014. Páginas 72 a 82.
SILVA, G. H. da. A construção de identidade do educador social na sua prática cotidiana: a pluralidade de um sujeito singular. São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-06102008-115839/en.php. Acesso abr. 2021.
SILVA, M. S. da; SILVA, V. P. da; MENEZES, G. A. de. O educador no espaço das políticas de assistência social: aportes teóricos-metodológicos e éticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 61, p. 1-22, e-25084, jul./set. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25084. Acesso mar. 2021.
VALENTE, S. Competências socioemocionais na atividade do educador social: implicações à inclusão escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 3, p. 2332-2349, nov., 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14441. Acesso abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juliete Rissi , Pablo Ornelas Rosa, Aknaton Toczek Souza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors keep the copyrights and allow the journal the right of first publishing, having the paper simultaneously licensed by Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article – copyright recognized - and first publishing in this journal.
2. The journal is allowed to require the copyrights transfer, allowing the article to be used under noncommercial purposes, including the right to send the paper to Free Access or Paid databanks, not assuming the obligation to pass on the value charged from users to the authors.
3. Authors are allowed to take additional contracts separately for nonexclusive distribution of the paper’s version published in this journal (e.g. publishing in institutional repository or as book chapter), recognizing the copyright and first publishing in this journal.