Tradition, past and resistance: catholic and baroque influences in the journalistic work of Otto Maria Carpeaux
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236672565020Keywords:
Otto Maria Carpeaux, Baroque, Intellectual field, Cultural resistance, LeftAbstract
This article presents partial results of an ongoing PhD research in Sociology. It presents the hypothesis that situates Carpeaux in a continuity x inflection dialectic sustained by categories, such as: tradition, past and resistance. The objective was to measure the impact of Carpeaux’s critical production between the 1940s and 50s on his militant performance in the 1960s, besides demonstrating how Carpeaux articulated the Baroque as his main cultural capital in order to allocate himself in the Brazilian intellectual field in his first decade in the country. After the 1964 Coup, Carpeaux would make the elements of his dialectic more evident by assuming positions critical to a Baroque Sociology so important in the set of his work in previous decades. This criticism, however, did not imply a complete abandonment of the Ba-roque worldview’s relevance and influence in his life and work. Therefore, in the 1960s, there was an almost fusion of the Baroque worldview in Carpeaux with the theme of the lefts assumed by him in the context of cultural resistance to the civil-military dictatorship.
Downloads
References
CARPEAUX, Otto Maria. Teatro e Estado do Barroco. Revista Estudos Avançados, 4 (10). São Paulo, IEA-USP, set-dez de 1990.
CARPEAUX, Otto M. Atualidade do Barroco. In: Ensaios Reunidos, Vol. I (1942-1978). Organização, introdução e notas de Olavo de Carvalho. Rio de Janeiro: Topbooks, 1999a.
CARPEAUX, Otto Maria. Leviatã. In: Ensaios Reunidos, Vol. I (1942-1978). Organização, introdução e notas de Olavo de Carvalho. Rio de Janeiro: Topbooks, 1999b.
CARPEAUX, Otto Maria. Tradições Americanas. In. Ensaios Reunidos, Vol. I. Rio de Janeiro: Topbooks, 1999c.
CARPEAUX, Otto Maria. Alfieri e a tragédia da Itália. Ensaios Reunidos, Vol. I (1942-1978). Organização, introdução e notas de Olavo de Carvalho. Rio de Janeiro: Topbooks, 1999d.
CARPEAUX, Otto Maria. A ideia da universidade e as ideias das classes médias. Ensaios Reunidos, Vol. I (1942-1978). Organização, introdução e notas de Olavo de Carvalho. Rio de Janeiro: Topbooks, 1999e.
CARPEAUX, Otto Maria. Sociologia Barroca. Ensaios Reunidos, Vol. II (1946-1971). Prefácio de Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Topbooks, 2005.
CARPEAUX, Otto M. História da Literatura Ocidental. São Paulo: Leya, 2011.
CARPEAUX, Otto Maria. Caminhos para Roma. Campinas: Ecclesiae, 2014.
COUTINHO, Afrânio. A Literatura no Brasil. Vol. 1. Rio de Janeiro: Ed. Sul Americana, 1968.
GOMES JÚNIOR, Guilherme Simões. Palavra Peregrina: o barroco e o pensamento sobre artes e letras no Brasil. São Paulo: Edusp, 1998.
LIMA, José Adi Blanco. Entre a crítica e a História: construção de Visão do Paraíso de Sérgio Buarque de Holanda. Dissertação (Mestrado em História), Programa de Pós-graduação em História da UFJF, Juíz de Fora, 2013.
MARAVALL, José Antonio. Cultura do barroco. Análise de uma estrutura histórica. São Paulo: Edusp, 1997.
MARTINS, Luciano. A gênese de uma intelligentsia: os intelectuais e a política no Brasil (1920 a 1940). Rev. Bras. de Ciências Sociais. n. 4, vol. 2, Anpocs, junho de 1987.
MICELI, Sergio. Intelectuais à Brasileira. São Paulo: Cia das Letras, 2001.
VENTURA, Mauro Souza. De Karpfen a Carpeaux: formação política e interpretação literária na obra do crítico austríaco-brasileiro. Rio de Janeiro: Topbooks, 2002.
VENTURA, Mauro Souza. Missão e profissão: a crítica literária de Otto Maria Carpeaux. Remate de Males, Campinas-SP, (31.1-2): pp. 283-297, Jan./Dez. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Thiago Bicudo Castro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors keep the copyrights and allow the journal the right of first publishing, having the paper simultaneously licensed by Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article – copyright recognized - and first publishing in this journal.
2. The journal is allowed to require the copyrights transfer, allowing the article to be used under noncommercial purposes, including the right to send the paper to Free Access or Paid databanks, not assuming the obligation to pass on the value charged from users to the authors.
3. Authors are allowed to take additional contracts separately for nonexclusive distribution of the paper’s version published in this journal (e.g. publishing in institutional repository or as book chapter), recognizing the copyright and first publishing in this journal.