SPORT-SPECTACLE IN THE CREATIVE ECONOMY: SOCCER AND CULTURAL PROMOTION FOR DEVELOPMENT

Authors

  • Lucas do Monte Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), RN
  • Patrícia Borba Vilar Guimarães Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), RN

DOI:

https://doi.org/10.5902/1981369422402

Keywords:

Development, Creative economy, Sport-spectacle, Cultural heritage.

Abstract

This article aims to develop concepts for the term creative economy, pluradimensional, but already well institutionalized, and to relate it to sports, especially soccer, which is both a cultural symbol and high profitable economic activity in the contemporary world, through literature review and the hypothetical-deductive method. Once having been elevated to the category of a spectacle of global proportions and business mode of high profitability, soccer today is at the same level of biggest projection activities as entertainment and cultural heritage in most Western countries and its direct relationship to the creative sectors of the economy qualify it as a study category in this field. In view of the panorama presented, the study aims, as a problem, to analyze the contribution of soccer to local, regional and world development, from its intangible field, to assist and, at the same time, be a part of the Creative Economy.

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Author Biographies

Lucas do Monte Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), RN

Acadêmico do curso de Direito na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro da Equipe Editorial da Revista Direito e Liberdade, publicada pela Escola da Magistratura do Rio Grande do Norte (ESMARN)

Patrícia Borba Vilar Guimarães, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), RN

Bacharel em Direito pela Universidade Estadual da Paraíba (1997). Tecnóloga em Processamento de Dados pela Universidade Federal da Paraíba (1989). Mestre em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008). Mestre pelo Programa Interdisciplinar em Ciências da Sociedade, na área de Políticas Sociais, Conflito e Regulação Social, pela Universidade Estadual da Paraíba (2002). Doutora em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (2010). Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Líder da Base de pesquisa em Direito e Desenvolvimento.

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Published

2016-12-13

How to Cite

Silva, L. do M., & Guimarães, P. B. V. (2016). SPORT-SPECTACLE IN THE CREATIVE ECONOMY: SOCCER AND CULTURAL PROMOTION FOR DEVELOPMENT. Revista Eletrônica Do Curso De Direito Da UFSM, 11(3), 952–973. https://doi.org/10.5902/1981369422402

Issue

Section

Artigos científicos