See, read and think with baniwa graphics: weaving new plots
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734890613Keywords:
Braided, Graphics, Baniwa people, Indigenous education, InterculturalityAbstract
This essay briefly presents the research and writing movements carried out through learning with braids and the visuality of baniwa graphics. Based on the experience of shared research and collective pedagogical actions at the Kariamã indigenous school, we sought to bring the Baniwa teaching-learning dynamics – mainly related to weaving in arumã straw and the making of designed objects, considering the various formative dimensions of these practices - as drivers of reflective movements. In this composition, a braided writing was constructed, which aims to encourage new ways of producing and communicating knowledge, stimulating dialogues between different epistemologies. Through discussions focused on education - with reference to field experiences, the educational paths of indigenous schools and the analyzes of different researchers from the upper Rio Negro region (Baniwa A., Luciano) -, I mobilize braiding as a instrument that raises awareness of new views of intercultural plots. Thus, with the braids, different rhythms of thinking, learning, communication, writing and reading are interconnected.
Downloads
References
AGUDELOS, Domingos Camico; BANIWA, Gersem Luciano. Escola Cariamã. In CALBAZAR, Flora (Org.). Educação escolar indígena do Rio Negro: relatos de experiências e lições aprendidas. São Paulo: Instituto Socioambiental; São Gabriel da Cachoeira, AM: Federação das Organizações Indígenas do Rio Negro, 2012.
ARTE BANIWA. São Gabriel da Cachoeira: Foirn; São Paulo: ISA, 2001. Disponível em: http://www.artebaniwa.org.br/. Acesso em: 30 mar. 2023.
BANIWA, André Fernandes. Bem viver e viver bem segundo o povo baniwa do noroeste amazônico brasileiro. Curitiba: Editora UFPR, 2019.
BORDA, Orlando Fals. Una sociología sentipensante para América Latina. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Buenos Aires: Clacso, 2009.
KAYAPÓ, Edson. Educação escolar intercultural – Educação Escolar Indígena. Vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gqiFpdda8F8. Acesso em: 30 mar. 2023.
LEETRA INDÍGENA. Escola Kariamã conta umbuesá. São Carlos, n. 17, v. 1, p. 1-88, 2015.
LUCIANO, Gersem Baniwa. Língua, educação e interculturalidade na perspectiva indígena. Seminário Ibero-Americano de diversidade linguística, 2014.
LUCIANO, Gersem Baniwa. Educação para manejo e domesticação do mundo: entre a escola ideal e a escola real: Os dilemas da educação escolar indígena no Alto Rio Negro. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Federal de Brasília, Brasília, 2011.
LUCIANO, Gersem Baniwa. Antropologia indígena: o caminho da descolonização e da autonomia indígena. Reunião Brasileira de Antropologia, 26. Porto Seguro, Bahia, Brasil, 2008.
MULLER, Sophie. Sua voz ecoa nas selvas. Anápolis: Transcultural, 2003.
OLIVEIRA, Melissa Santana. Sobre casas, pessoas e conhecimentos: uma etnografia entre os tukano hausirõ e ñahuri porã, do médio rio Tiquié, noroeste amazônico. Tese (Doutorado em Antropologia) Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2016.
RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Ch’ixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal. Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, v. 79, nov. 2007.
VEIGA, Patrícia Regina Vannetti. Do oral para o escrito: a narratividade em nhengatu no Alto Rio Negro – AM. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
VEIGA, Patrícia Regina Vannetti. Trançando com os Baniwa: por uma TRANSformAÇÃO de “nós", Kariwa. 2023. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 2023.
XAVIER, Carlos Cesar Leal. A cidade grande de Ñapirikoli e os petroglifos do Içana: uma etnografia de signos baniwa. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
WEIR, José Angel Quintero. Hacer em el pensar, Pensar en el hacer: hacia uma Otra ciencia. Universidad Autonoma Indígena, 2020.

