Art and mathematics as pieces of the same puzzle
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734889010Keywords:
Tessellation, Technology, Escher, Elementary School, School-UniversityAbstract
This paper explores the connection between art and mathematics in a teaching practice employing the potentialities of technology, highlighting how the cooperation between higher education professors and basic education teachers may provide an opportunity for good teaching practices. We focused on the practice of a Basic School Art teacher who proposes a reinterpretation of the work by Escher using tessellation. This approach reveals pedagogical potentialities, driving students’ creativity and providing an opportunity for the understanding of patterns and symmetry, enriching both the artistic and the mathematical understanding of the students.
Downloads
References
ALVES, Claudia Maria Fiuza. O Estudo Da Simetria Através Da Arte De Maurits Cornelis Escher. Dissertação de mestrado profissional em matemática em rede nacional - PROFMAT. Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: < https://impa.br/wp-content/uploads/2016/12/claudia_fiuza.pdf>. Acesso em: 12 jul. 2024.
BARTH, Glauce Maris Pereira. Arte e matemática, subsídios para uma discussão interdisciplinar por meio das obras de M. C. Escher. Dissertação de mestrado em Educação - UFPR. Curitiba, 2006.
BERGER, Pierre. Matemática em três dimensões. [17 de março, 2015]. Ciência Hoje On-line. Entrevista concedida Valentina Leite. Disponível em: <https://cienciahoje.org.br/acervo/matematica-em-tres-dimensoes/>. Acesso em: 10 jul. 2017.
BERRO, Roberto Tadeu. Relações entre arte e matemática: um estudo da obra de Maurits Cornelis Escher / Roberto Tadeu Berro. Itatiba, 2008.
BOGGAN, Matthew; HARPER, Sallie; WHITMIRE, Anna. Using Manipulatives to Teach Elementary Mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, v. 3, p. 1-6, 2010. Disponível em: < https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1096945.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC, 2018.
BRUTER, Claude Pau. Lʼoeuvre Dʼart Mathématique, Un Outil Pédagogique Efficace. European Society for Mathematics and the Arts. 2013. Disponível em: <http://www.math-art.eu/Documents/pdfs/L'oeuvre_d'art,_outil.pdf>. Acesso em: 09 jul. 2024.
CAMARGO, Marcos H. Arte: uma questão epistemológica. Revista Travessias, Cascavel, v. 6, n. 1, p. 40-59, 2012. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/6157>. Acesso em: 26 jun. 2024.
CAMARGO, Marcos H. Formas diabólicas: ensaios sobre cognição estética. Londrina, Syntagm. Editores, 2017.
CRATO, Nuno. A matemática das coisas: do papel A4 aos cordões de sapatos, do GPS às Rodas Dentadas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
FAINGUELERNT, Estela, K.; NUNES, Katia, R. A. Fazendo arte com a matemática. 2a Edição, Porto Alegre: Penso, 2015.
FLORES, Cláudia Regina; KERSCHER, Mônica Maria. Sobre aprender Matemática com a Arte, ou Matemática e Arte e Visualidade em Experiência na Escola. Boletim de Educação Matemática, 35 (69), p. 22-38, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/bolema/a/FyCY44jtx8YqB97MxGbSh8s/>. Acesso em: 12 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a02
GD Artes. Como desenhar em perspectiva – com um ponto de fuga. 2020. Disponível em: < https://gdartes.com.br/como-desenhar-em-perspectiva-com-1-ponto-de-fuga/>. Acesso em: 10 jul. 2024.
GHYS, Étienne. A beleza da Matemática. Academia Brasileira de Ciências. 2015. Disponível em: <http://perso.ens-lyon.fr/ghys/articles/belezapalestra.pdf>. Acesso em: 09 jul. 2024.
HEEMINIO, Iakson; SAVIOLBN. Homotetia na matemática. Disponível em: <https://www.geogebra.org/m/swud5p9v>. Acesso em: 09 jul. 2024.
HOOPES, Emily. The Effects of Using 3D Printed Manipulatives in College Trigonometry. 2018. Dissertation (Master of Science) – Youngstown State University, 2018.
IAVELBERG, Rosa. Para criar ao ler imagens na escola de educação básica. In: NUNES, Ana Luiza Ruschel. Artes visuais, leitura de imagens e escola. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2012. 352 p.
LEMKE, Raiane; ZUCHI SIPLE, Ivanete; FIGUEIREDO, Elisandra Bar de. OAs para o ensino de cálculo: potencialidades de tecnologias 3D. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 1, 2016. DOI: 10.22456/1679-1916.67355. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/67355. Acesso em: 10 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.67355
LORENZATO, Sérgio. (org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 2ª ed., Campinas: Autores Associados Ltda, 2009.
M.C. ESCHER. Foundation and The M.C. Escher Company. Disponível em: <http://www.mcescher.com/>. Acesso em: 10 jul. de 2024.
MONTESSORI, Maria. A Descoberta da Criança: pedagogia científica. 1ª ed., Campinas, 2017.
NASCIMENTO, Andréia A.S. B. et. al. Conexões da Geometria com a Arte. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: GEOMETRIA. Caderno 5, MEC, Brasília, 2014.
SCHAFFER, David Williamson. Escher's world: learning mathematics and design in a digital studio. Thesis (M.S.) Massachusetts Institute of Technology, Program in Media Arts & Sciences, 1996. Disponível em: < https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/29110/35560191-MIT.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2024.
UTUARI, Solange. O artista e o matemático. Instituto Arte na Escola. Autoria de Solange Utuari; Coordenação de Mirian Celeste Martins e Gisa Picosque. São Paulo: Instituto Arte na Escola, 2010. (DVDteca Arte na Escola – Material educativo para professor-propositor; 133).

