For anti-racist Physical Education: teaching strategies for afro dance content, in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888086Keywords:
Physical Education, Afro Dance, Pedagogical Practices, Anti-Racism, Teacher TrainingAbstract
The text that follows narrates an experience in teacher training, based on the Introduction to Physical Education (IEF) curricular component, when students enter the course in question. The scenario of the events was defined by circles of conversations guided by Law 10.639/03, which makes it possible to think about anti-racist training and its relations with the fields of Art. dances, strictly speaking. The objective is to narrate and reflect on an experiment in Afro-Brazilian dances with students from the IEF class, from the first semester of the Physical Education Course - Degree, in terms of their understandings, approaches and distances from knowledge that involves the teaching of elements of African and Afro-diasporic cultures. This focus is guided by the fields of Cultural Studies in Education and Decolonial Studies anchored in multiple languages, with the intention of surrounding the subject of Afro dances and anti-racism through a formative bias that will facilitate teaching methods in the course of teacher training. It is concluded that by proposing deviations from the traditional academic format of textual reading (as a single or centralizing source) to produce teaching strategies, it allows for an expansion of possibilities regarding teaching because, by proposing this deviation, it was possible to access other fields sensitive to students in the formative process, such as: accessing memories, ancestry and family affections, enhancing student learning.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. The Danger of a Single Story (TED Conferences). 2009. (vídeo). Disponível em: <https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story/transcript>. Acesso em: 06 mar. 2024.
BARRETO, Débora. Dança... Ensino, Sentido e Possibilidades na Escola. Ed. Autores Associados. 3ª ed. 2008.
BENTO, Cida. O pacto da Branquitude. Ed. Companhia das letras. 2022. São Paulo.
BOURDIEU, Pierre. Coisas Ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 06 mar. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional da Educação. Resolução nº 1, de 17 de junho de
Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações
Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana.
Diário Oficial da União, Brasília, 22 jun. 2004. Disponível em:
mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf>. Acesso em: 06 mar. 2024.
BRASIL. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o Estatuto da Igualdade
Racial; altera as Leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de
, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Diário
Oficial da União, Brasília, 21 jul. 2010. Disponível em: <http://www.planalto.
gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12288.htm>. Acesso em: 06 mar. 2024.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio
e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30 ago. 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/
l12711.htm>. Acesso em: 06 mar. 2024.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de
dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional,
para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial
da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/
ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 06 mar. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em: 06 mar. 2024.
BRITTO, Fabiana Dultra. Temporalidade em dança: parâmetros para uma história contemporânea. Ed. Fid. Belo Horizonte, 2008.
CORAZZA, Sandra Mara. Docência-pesquisa da diferença; poética de arquivo-
mar. Porto Alegre: Doísa, 2017.
CORAZZA, Sandra Mara. O docente da diferença: identidade e singularidade. In: O
que se transcria em educação? Porto Alegre: Doísa, 2013. pp.119-140.
ECO, Umberto. História da Beleza. [Trad.] Eliana Aguiar. 3ª edição. Rio de Janeiro: Record, 2013.
ECO, Umberto. História da feiúra. [Trad.] Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2007.
FERREIRA JÚNIOR, Antônio Marcos. A dança dos orixás de Augusto Omolu e suas confluências com a Antropologia Teatral. 2011. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Artes.
FERNANDES, Florestan; A Inserção do Negro na Sociedade de Classes (O Legado da Raça Branca) 2008. Vol. 1, 5ª Ed. Globo. São Paulo.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Cóllege de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970/ [Trad.] SAMPAIO, L.F.A. 23 ed. São Paulo: Loyola, 2013.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade, Martins Fontes, São Paulo, 2002.
GODARD, Hubert. Gesto e percepção. In: Lições de Dança. 3ª Ed. UniverCidade, Rio de Janeiro, 1995.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação – Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. 4. ed. - São Paulo: Perspectiva, 1998.
MARTINS, José de Sousa. A Caminhada do Chão da Noite, Ed. Hucitec, 1989. Campinas.
MARTINS, Leda. Performances da Oralitura: corpo lugar da memória. In.: Histórias da dança: Antologia, São Paulo, v.2, pp. 94-112, 2020.
MIRANDA, Eduardo Oliveira. O negro do Pomba quando sai da Rua Nova, ele traz na cinta uma cobra coral: os desenhos dos corpos-territórios evidenciados pelo Afoxé Pomba de Malê. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Feira de Santana - Programa de Pós-Graduação em Desenho, Cultura e Interatividade. Feira de Santana, 2014. 168 f.
MUNIZ, Zilá. Improvisação como elemento transformador na função do coreógrafo na dança. Tese de doutorado. Programa de Pós-graduação em Teatro. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, 2014.
OLIVEIRA, Luciana Xavier de. A cena musical da Black Rio. Estilos e mediações nos bailes soul dos anos 1970. Salvador: EDUFBA, 2018.
PETIT, Sandra Haydée. Pedagogia, Pertencimento, Corpo-Dança Afro ancestral e Tradição Oral: contribuições do Legado Africano para a Implementação da Lei 10.639/03 - Fortaleza: EDUECE, 2015.
QUIJANO, Anibal, A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-Americanas, Buenos Aires, CLACSO, 2005.
RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? – Belo horizonte (MG): Letramento: Justificando, 2017.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Da tradição africana a uma proposta pluricultural de dança-arte-educação. 1996. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.
SILVA, Marilza Oliveira da. O Tronco Histórico da Dança Afro-brasileira. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 11, n. 27, p. 64-85, fev. 2019. ISSN 2177-2770. Disponível em: <http://www.abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/665>. Acesso em: 06 mar. 2024.
SIMAS, Luiz Antônio. Pedrinhas miudinhas: ensaios sobre ruas, aldeias e terreiros. 2º Ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
SOARES, Carmen. A educação do corpo e o trabalho das aparências: o predomínio do olhar. In: ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. et. al. Cartografia de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. pp. 69-82.
SOARES, Rodrigo Lemos. “É um mal de Amor”: narrativas que forjam uma Educação quimbandeira. 2021. 170f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2021.
SOARES, Rodrigo Lemos. “Quero ver balanciar!” o ensino de danças de exus e pombagiras em terreiros de Quimbanda do Rio Grande/RS. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Programa de Pós-Graduação em História, Rio Grande/RS, 2018.
SODRÉ, Muniz. Claros e escuros: identidade, povo, mídia e cotas no Brasil. 3. Ed. atualizada e ampliada – Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade - a formação social negro-brasileira. Editora: VOZES. 1998.
ZENICOLA, Denise Mancebo. Dança das iabás no xirê: Ritual e Performance. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UFRJ, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Brasil, 2001.