Digital Photography in Basic Education: essays and experiments in the production of visualities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734884273

Keywords:

Digital Photographs, Teaching of Art, Autonomy and Protagonism, ICT, Mobile devices

Abstract

This study presents an educational proposal for experimentation and investigation of the daily life of students in the 6th year of Elementary School, started in 2021, aiming to establish relationships with mobile technologies (Smartphones and Tablets) in the production of digital images, through the language of photography. Considering the concern to integrate new technologies into basic education as relevant, it is proposed an approach, where the student dialogues with Art, between different disciplines in a critical, poetic and reflective way and, with this, produce new knowledge and learning. Furthermore, we seek to develop the autonomy of those involved, in a researcher and active role in their learning. With the proposal to provide visibility for students to articulate varied practices, in a pedagogical ideology that starts from a qualitative approach and weaves relationships with arts-based research (PBA) and from the perspective of Visual Culture, there is the possibility of producing records in the form of visualities and narratives, encourage writing, reading and representation, collaborating in the construction of a virtual exhibition called “Imagens no meu path'' on Instagram, a repository as a way of sharing the proposal and culminating the results of the productions.

Downloads

Author Biographies

Jean Oliver Linck, Federal University of Santa Maria

Professor de Arte, Especialista em Tecnologias de Informação e Comunicação aplicadas a Educação, com formação em Artes Visuais -  Licenciatura Plena em Desenho e Plástica.

Paula Garcia Lima, Federal University of Pelotas

Possui Doutorado e Mestrado em Memória Social e Patrimônio Cultural (UFPel). Especialista em Mídias na Educação pelo IF Sul-Rio-Grandense (2010). Possui graduação em Artes Visuais - Habilitação em Design Gráfico (UFPel) e Graduação em Licenciatura Plena em Design (IF Sul-Rio-Grandense). Atua como professora Adjunta da Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

Valdirene de Assunção Pereira, Federal University of Pelotas

Especialista em Artes pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) e Especialista em Aperfeiçoamento em Formação Docente para Educação a Distância, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Tecnóloga em Processos Gerenciais (UNINTER).

Silvia Regina dos Santos Meireles, Federal University of Pelotas

Especialista em Artes pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Bacharel em Administração Pública pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

References

ALMEIDA, E. B.; VALENTE, J. A. Integração Currículo e Tecnologias e a Produção de Narrativas Digitais. Currículo sem Fronteiras, São Paulo, v.12, n.3, p.57-82, dez. 2012.

ALVES, J. Fotografia e Educação: alguns olhares do saber e do fazer. Intercom- Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - Natal, RN, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BUSNARDO, L. Fotografias pictóricas, pinturas fotográficas: a circulação de imagens em Curitiba (1981-1918). Dissertação - Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2018.

BUENO, M. Leitura de Imagem. Indaial: Uniasselvi, 2011.

FERRAZ, Maria Heloisa C. de T. FUSARI, Maria F. de Rezende. Metodologia do Ensino De Arte – Fundamentos e Proposições. 2. ed. São Paulo: Ed. Cortez, 2009.

FLUSSER, V. Filosofia da Caixa Preta. São Paulo: Hucitec, 1985, 92 p.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7ª ed. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GALVÃO, C. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200013

GUERRA, E. L. A. Manual pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Anima Educação, 2014, 52 p.

GOMES, P. Da escrita à imagem: da fotografia à subjetividade. 62 f. Dissertação (mestrado em Psicologia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 1996.

HERNANDEZ, F. La investigación basada en las artes: propuestas para repensar lainvestigacióneneducación. Universidad de Barcelona 86, EducatioSiglo XXI, n.26, p.85-118, 2008.

LIMA, Ana Paula Boaventura Mota de. Conhecendo Imagens, Sistematizando em Palavras. Revista Ciclos, Florianópolis, V.1, N.1, Ano 1. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/ciclos/article/view/3533>. Acesso em: 23 set. 2021.

LOPES, A. E. Ato fotográfico e processos de inclusão: análise dos resultados de uma pesquisa - intervenção. In 28ª Reunião ANPED (GT: Educação Especial, n. 15). Rio de Janeiro, RJ: PUC/Rio. 2016.

MASETTO. M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel., MASETTO, Marcos T., BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.133-173.

MARTINS, Nelson. Fotografia: da analógica à digital. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2010.

MARTINS, R. Porque e como falamos de cultura visual. Revista Visualidades, Goiânia, v.4, n. 1 e 2, p.64-79, 2006. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/17999>. Acesso em: 23 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/vis.v4i1ei2.17999

MAUAD, Ana Maria. Através da Imagem fotográfica: fotografia e história interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 73-98, 1996.

MENEZES, P. R. A. Cinema: imagem e interpretação. Tempo Social, Revista de Sociologia da USP, v. 8, nº 2, p. 83-104, 1996. DOI: https://doi.org/10.1590/ts.v8i2.86299

MIGUEL, M R. O Uso da Tecnologia Móvel como recurso para aprender e fazer Fotografias na aula de arte. 2011. Disponível em: <http://www.encontro.proex.ufu.br/sites/encontro.proex.ufu.br/files/files/anexos/RELATO%20DE%20EXPERI%C3%8ANCIA%20-%20O%20USO%20DA%20TECNOLOGIA%20M%C3%93VEL.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2021.

PAIVA, Eduardo França. História & Imagens. 2. ed. Rio de Janeiro: Autêntica, 2002.

PRAIA, J. F., CACHAPUZ, A. F. C., & GIL-PÉREZ, D. Problema, teoria e observação em ciência: para uma reorientação epistemológica da educação em ciência. Ciência & Educação, 8(1), 127-145. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132002000100010

SANTAELLA, Lúcia. Leitura de Imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

WACHOWICZ, L. A. Avaliação e aprendizagem. In: I.P. A. Veiga (Ed.), Lições de Didática (Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico). Campinas, SP: Papirus; Ebook: Livraria Cultura. 2015.

Published

2023-10-24

How to Cite

Linck, J. O., Lima, P. G., Pereira, V. de A., & Meireles, S. R. dos S. (2023). Digital Photography in Basic Education: essays and experiments in the production of visualities. Revista Digital Do LAV, 16(1), e27/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734884273