Visual Impairment, Art, and Inclusion: reflections on the Artistic and Cultural Programming of the 1st International Congress of the Benjamin Constant Institute (2022)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734883773Keywords:
Minor art, Visual impairment, I CONIN-IBC, Minor inclusion, MultisensorialityAbstract
This article examined the artistic programming of the 1st International Congress of the Benjamin Constant Institute (I CONIN-IBC), held in November 2022, with a thematic focus on visual impairment. The aim was to characterize the artistic and cultural programming of the event through a qualitative approach, considering its aesthetic and inclusive specificities, while engaging in a dialogue between Cultural Studies and philosophies of difference. The divergences and convergences between these two perspectives facilitated a broader understanding of the complex and emergent phenomenon of practices involving art and inclusion. Theoretical and methodological considerations also considered the symbolic significance of the activities conducted in a space recognized as a locus of scientific production on the subject. The findings revealed that the artistic and cultural programming of the event was inclusive and multisensory, embodying a Deleuzian experimentation of minor art and minor inclusion, thus stimulating the generation of new meanings. The proposed activities also challenged visual supremacy, inviting congress participants to destabilize the sensory hegemony of vision. It was concluded that the inclusion of blind and visually impaired individuals in the processes of artistic and cultural creation and appreciation, although challenging, triggers the emergence of alternative possibilities for art and sociability.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Clara de; CARIJÓ, Felipe Herkenhoff; KASTRUP, Virgínia. Por uma estética tátil: sobre a adaptação de obras de artes plásticas para deficientes visuais. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 22, n. 1, p. 85-100, maio de 2010. Disponível em https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4781. Acesso em 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-02922010000100007
BARKER, Chris. Cultural Studies. Theory and Practice London: Sage Publications, 2003.
BELARMINO, Joana. Aspectos Comunicativos da Percepção Tátil: a escrita em relevo como mecanismo semiótico da cultura. 2004. 176 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
BRAGA, Luiz Paulo da Silva. Ciência em Foco: uma análise da produção científica no Instituto Benjamin Constant (2018–2020). In BRAGA, Luiz Paulo da Silva (Org.), Ciência em foco: o Centro de Estudos e Pesquisas do Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro: Instituto Benjamin Constant, 2021, p. 195-223. Disponível em https://www.gov.br/ibc/pt-br/pesquisa-e-tecnologia/publicacoes-do-ibc-1/livros_pdf/anexos/cincia_em_foco_rev2021_ol.pdf. Acesso em 10 mai. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria MEC No. 310, de 3 de abril de 2018. Altera o Regimento Interno do Instituto Benjamin Constant - IBC, aprovado pela Portaria nº 325, de 17 de abril de 1998. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/8974331/do12018-04-04-portaria-n-310-de-3-de-abril-de-2018- 8974327. Acesso em 15 de mai. 2023.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: A Lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
DELEUZE, Gilles. (2021). Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs vol. 1: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs vol. 2: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011b.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
DESS, Conrado. Notas sobre o conceito de representatividade. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1-30, 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0206. Acesso em: 15 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0206
FARIA, Potira. “Eu não conheço o rosto dela sem essa pinta”. In: SANTOS JUNIOR, Edilmar Alcântara dos; BRAGA, Luiz Paulo da Silva;
MELLO, Marcia Noronha de (orgs.). Conectando Conhecimentos volume II. Rio de Janeiro: Instituto Benjamin Constant, 2021, p. 123-133. Disponível em: https://www.gov.br/ibc/pt-br/pesquisa-e-tecnologia/publicacoes-do-ibc-1/livros_pdf/anexos/conectando-conhecimentos_vol_ii___.pdf. Acesso em 10 mai. 2023.
GAROIAN, Charles; GAUDELIUS, Yvonne; POZZATTI, Graziela; LAMPERT, Jociele. The spectacle of visual culture. DAT Journal, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 222–238, 2020. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.203. Acesso em: 15 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.203
GUERREIRO, Raquel de Oliveira. Cartografia, Deficiência Visual e Arte: acompanhando o processo de acessibilidade no Centro Cultural do Banco do Brasil do Rio de Janeiro. 2016. 148 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
GUIMARÃES, Vera Aparecida Lui; INNOCENTINIHAYASHI, Maria Cristina Piumbato. Os Eventos Científicos: espaços privilegiados para a comunicação da ciência. Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília, Brasília, v. 7, n. 2, p. 204-229, mar. 2015. Disponível em https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/5656. Acesso em 10 mai. 2023.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006.
I CONIN-IBC. I Congresso Internacional do Instituto Benjamin Constant (I CONIN-IBC). 2022. Disponível em: https://inscricaoconin.pixeldesenvolvimento.com.br/. Acesso em 10 de mai. 2023.
INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Portaria IBC No. 6, de 28 de abril de 2021. Dispõe sobre a política de extensão do Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/ibc/pt-br/centrais-de-conteudos/publicacoes/portarias-normativas/2021/portaria-ibc-no-6-de-28-de-abril-de-2021. Acesso em 10 de mai. 2023.
INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Edital IBC No. 17/2022 - I CONIN-IBC. Chamada para submissão de obras-projeto de Artes Visuais e/ou Design para exposição coletiva. Rio de Janeiro, 2022a, 8 p.
INSTITUTO BENJAMIN CONSTANT. Relatório de Gestão do Exercício de 2022 da Divisão de Pós-Graduação e Pesquisa do Instituto Benjamin Constant (IBC). Rio de Janeiro, 2022b, 17 p.
KASTRUP, Virgínia. O tátil e o háptico na experiência estética: considerações sobre arte e cegueira. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, p. 69-85, 3º quadrimestre de 2015. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/tragica/article/view/26831. Acesso em 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.59488/tragica.v8i3.26831
LARAIA, Roque de Barros. Cultura um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
MONTIJA, Karen Cristina Celotto. Picasso Pinta Feio: Proposta de acessibilidade à experiência estética com a arte por meio da mediação com pessoas cegas e com baixa visão em espaços culturais. 2022. 128 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Artes) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
ORRÚ, Silvia Ester. A Inclusão Menor: um ensaio inspirado na obra “Kafka”, de Deleuze e Guattari. Educação em Foco, [S. l.], v. 19, n. 28, p. 47–73, 2016. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v19i28.1197. Acesso em: 15 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v19i28.1197
PELLEJERO, Eduardo. A ideia de cultura na filosofia de Gilles Deleuze. Diacrítica, v. 22, n. 12, p. 1-10, 2008. Disponível em: https://www.academia.edu/12632477/A_ideia_de_cultura_na_filosofia_de_Gilles_Deleuze. Acesso em 10 mai. 2023.
RODEGHIERO, Thiago Heinemann. Pelos usos menores: um pequeno território das práticas artísticas banais. Pixo – Revista de Arquitetura, Cidade e Contemporaneidade, Pelotas, v. 6, n. 20, p. 118-128, 2022. https://doi.org/10.15210/PIXO.V6I20.20863. Acesso em 15 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.15210/PIXO.V6I20.20863
SANTOS, Tatiana Vasconcelos; MOREIRA, Maria Cristina Nunes; GOMES, Romeu. Performance e deficiência: caminhos para reinvenção da saúde. Ciência & saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 8, p. 3143-3152, agosto de 2020. https://doi.org/10.1590/1413-81232020258.28292018. Acesso em 14 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020258.28292018
SARRAF, Viviane Panelli. Acessibilidade cultural para pessoas com deficiência – benefícios para todos. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, São Paulo, n. 6, p. 23-43, junho de 2018. Disponível em https://portal.sescsp.org.br/files/artigo/d1209a56/acb3/4bc1/92cc/183d6c085449.pdf, acesso em 12 mai. 2023.
SHILINA-CONTE, Tanya. A máquina fílmica e a tela preta/branca como ferramentas de desterritorialização. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 36, n. 72, p. 15-28, 2018. DOI: https://doi.org/10.34112/2317-0972a2018v36n72p15-28. Acesso em 10 de mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.34112/2317-0972a2018v36n72p15-28
SPIESS, Maiko Rafael; MATTEDI, Marcos Antonio. Eventos científicos: da Pirâmide Reputacional aos círculos persuasivos. Sociedade e Estado, [S. l.], v. 35, n. 02, p. 441–471, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035020004. Acesso em 10 de mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035020004
von der WEID, Olivia. Fotografia de cegos: olhar além da visão. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 23, 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/sec.v23i.53796. Acesso em 10 de mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/sec.v23i.53796