Transgenic flies: when the genetics laboratory becomes an artistic creation studio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734871332

Keywords:

Transgenic flies, Science and art, Genetics, Art

Abstract

This article is about the period of artistic residency in the Genetics laboratory of the Federal University of Uberlândia (UFU) when we made the first transgenic artwork in Brazil. We believe that advances in genetics research have increasingly reached possibilities for collective transformations, which has given scope for artists to start from science to tension the relationships it creates, something necessary for contemporary art. We brought here fragments of how we extracted percepts and affections from scientific protocols to make the transgenic flies we produce become art, and we discussed this process of deterritorialization of the research laboratory. With that, we wrote this cartography to which this text proposes. We take Deleuze and Guattari as theoretical references to talk about how we create blocks of sensations with what was experienced and produced in the laboratory. How do flies become art?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiola Simões Rodrigues da Fonseca, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP

Doutorado em educação pela Universidade Federal de Uberlândia

Ada Beatriz Gallicchio Kroef, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE

Atualmente é pesquisador colaborador da Universidade Estadual do Ceará

 

References

DELEUZE, Gilles. Dois regimes de louco. São Paulo: Editora 34, 2016a.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, 1. São Paulo: editora 34, 2017.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é filosofia? São Paulo: Editora 34, 2016.

FOUREZ, Gérard. A construção das ciências. Unesp, 1995.

KROEF, Ada Beatriz Galichio. Currículo nômade: sobrevoos de bruxas e travessias de piratas. 1 ed. -Fortaleza, CE: EdUECE, 2018.

MARCONDES, Guilherme. Deslocamento, formação e legitimação: uma análise de programas de residência artística no Brasil. Caderno CRH, Salvador, v. 32, n. 87, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.9771/ccrh.v32i87.30772. Acesso em: 26 ago. 2021.

MARCONDES, Guilherme. Cad. CRH (dossiê) 32 (87), Sep-Dec 2019 . Disponível em: https://doi.org/10.9771/ccrh.v32i87.30772 . Acessado em: 08 de agosto de 2022.

Maria Manuela Lopes, «Intertwined artistic practices: critical remarks on collaboration across fields of knowledge. MIDAS [Online], 5 | 2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/midas/856. Acessado em: 08 de agosto de 2022.

NORONHA, Ana; PRAÇA, Gonçalo. Programa Rede de Residências: Experimentação Arte, Ciência e Tecnologia. MIDAS [Online], 5 | 2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/midas/902. Acessado em: 08 de agosto de 2022.

OLIVEIRA, Cristina Barros. A relação entre arte e ciência na bioarte: estudo do caso da obra Nature? (1999-2000) de Marta de Menezes, MIDAS [Online], 5 | 2015, Disponível em: http://journals.openedition.org/midas/869 . Acessado em: 08 de agosto de 2022.

STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes – resistir a barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Published

2023-04-19

How to Cite

Fonseca, F. S. R. da, & Kroef, A. B. G. (2023). Transgenic flies: when the genetics laboratory becomes an artistic creation studio. Revista Digital Do LAV, 16(1), e3/1–26. https://doi.org/10.5902/1983734871332