LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734870514

Keywords:

Education; childhood; Art; Learning

Abstract

This article proposes an intersection between art and education, as well as thinking about learning as an artistic experience, an aesthetic device to overcome the rigidity of curricula and the reproducibility of pedagogical methods and strategies that conceive learning by representation. We present childhood as an aesthetics of existence whose forms of activity on itself expose an ethical possibility for life. In this sense, we invite the school to learn with children to reinvent itself in its pedagogical proposals offered to children. This is a theoretical study that is based on observations lived in a school context whose bibliographic sources allowed the deepening of discussions that point to learning as a work of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leiliane Domingues, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, RJ

Master in Diversity and Inclusion from the Fluminense Federal University. Tutor Professor of the Pedagogy Course at the Fundação CECIERJ/UERJ and the Second Degree Course in Special Education at UFSCar.

Dagmar de Mello e Silva, Federal Fluminense University

Associate Professor at the Fluminense Federal University - Faculty of Education/SFP, permanent professor of the Postgraduate Programs - Professional Master's Degree in Diversity and Inclusion (CMPDI) and Postgraduate Doctoral Program in Science, Technology and Inclusion (PGCTIn).

References

ALVES, Flávio Soares; DE CARVALHO, Yara Maria. A Educação Física no plano da experiência: implicações na pesquisa e na intervenção profissional e docente. Pensar a prática, Goiânia, v. 18, n. 1, 2015.

BARROS, Manoel de. O apanhador de desperdícios in: Antologia comentada da poesia brasileira do século, v.21, p.73-74, 2006.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a segunda infância. São Paulo: Planeta, 2006.

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo: Antologia. São Paulo: Alfaguara, 2015.

BARTHES, Roland. Aula Inaugural da cadeira de Semiologia Literária do Colégio de França. São Paulo: Cultrix, 2004.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Universidade de Barcelona: Espanha, 2002.

BONDIA, Jorge Larrosa. Tremores: escritos sobre experiências. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BONDIA, Jorge Larrosa. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BRITO, Maria dos Remédios de. Entre as linhas da Educação e da diferença. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.

CAMPBELL, Joseph; MOYERS, Bill. O Poder do Mito. São Paulo: Palas Athena, 1990.

CLARETO, Sônia Maria; NASCIMENTO, Luiz Alberto Silvestre do. A sala de aula e a constituição de um currículo-invenção. Currículo sem fronteiras, v.12, n.3, p.306-321, set/dez. 2012.

CORAZZA, Sandra. Diga-me com quem um currículo anda e te direi quem ele é. In: CORAZZA, Sandra Mara. Fantasias de escrituleitura: filosofia, educação e literatura. Porto Alegre: Sulina, p.143-171, 2010.

COSTA, Gilcilene Dias da. Currículo e arte: Confluências Nietzsche-Deleuze. Revista Teias, v.14, n.31, p.15, 2013.

DELEUZE, Guilles. Proust e os signos. Trad. A. C. Piquet e R. Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

DOSSE, François. Gilles Deleuze e Félix Guattari: biografia cruzada. Tradução de Fatima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FOUCAULT, Michel. O que são as Luzes? In: MOTTA, Manoel Barros da. (Org.). Ditos e escritos: arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Vol. 2. 2. ed. Tradução: Elisa Monteiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. “À propos de la généalogie de l’éthique: un aperçu du travail en cours” (entrevista com H. Dreyfus e P. Rabinow, segunda versão) in Ditos e Escritos (1980-1988), IV, Paris: Gallimard, 1994.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Infância e Pensamento. In: GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo (Org.). Infância, Escola e Modernidade. São Paulo: Cortez Editora, 1997, p. 83-100.

GUATTARI, Felix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Ed.34, 2012.

IZQUIERDO, Ivan. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2011.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, v.6, p.17-27, 2001.

KASTRUP, Virgínia. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade; 16 (3): 7-16; set/dez.2004

SILVA, Dagmar de Mello, A arte de fazer e se fazer no ALEPH. In; LINHARES, Célia (org). Portinari e a cultura brasileira: um convite à educação a contrapelo. Niterói, Editora da UFF, 2011.

LINS, Daniel. Estética como acontecimento. O corpo sem órgãos. Apresentação de Antônio Carlos Amorim. São Paulo: Editora Lumme, 2012.

NIETZCHE, Friedrich. A gaia ciência. (Trad.: Paulo César de Souza). São Paulo: Companhia das letras, 2001.

ROLNIK, Suely. Ninguém é deleuziano. Entrevista a Lira Neto e Silvio Gadelha. O Povo. Caderno Sábado. Fortaleza, 1995.

STENGERS, Isabelle. D’une Science a I’autre. Paris: Seiul, 1987.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Rio de Janeiro: IC, 2004.

Published

2022-12-20

How to Cite

Domingues, L., & Silva, D. de M. e. (2022). LEARNING FROM CHILDHOOD TO EDUCATE AS A WORK OF ART. Revista Digital Do LAV, 15, e24/1–13. https://doi.org/10.5902/1983734870514