Thinking about teacher training in visual arts: Possibilities of teaching-art

Authors

  • Marcelo Forte Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373486959

Keywords:

Teacher training, Artistic-teaching, Artistic processes

Abstract

This text presents some considerations regarding teacher training in visual arts and the possibility to think of an artistic-teacher training. The considerations are mainly going to focus on what academics produce in other spaces besides those of institutionalized visual arts and teaching, but somehow integrate their construction processes during the Bachelor’s degree courses of Visual Arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Forte, Universidade Federal de Goiás

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás. É formado em Artes Visuais – Licenciatura Plena em Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC) e do Grupo de Pesquisa em Educação e Cultura Visual.

References

CORAZZA, Sandra. Na diversidade cultura, uma docência artística. Pátio – revista pedagógica. Porto Alegre, Ano V, nº 17, 2001.

CORAZZA, Sandra M. Contribuições de Deleuze e Guattari para as pesquisas em educação. In: Revista Digital do LAV. Nº 8, 2012.

DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze: transcrição integral do vídeo, para fins exclusivamente didáticos. Éditions Montparnasse: Paris, 1988.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Rio de Janeiro: Ed. 34. 1996.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HERNÁNDEZ, Fernando. A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de Artes Visuais. In: OLIVEIRA, Marilda de O; HERNÁNDEZ, Fernando. (orgs) A formação do professor e o ensino das artes visuais. Santa Maria,Ed. UFSM, 2005. P. 22-42

LOPONTE, Luciana G. Docência artista: arte, estética de si e subjetividades femininas. 2005.f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

MARTINS, Alice Fátima et al. Portal L: entre-lugares (des)encontros possíveis. In: Anais do 20º Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2011/index.html. Acesso em 2/4/2012.

PEREIRA, Marcos Villela. Pesquisa em educação e arte: a consolidação de um campo interminável. In: Revista Iberoamericana de Educación, Núm. 52, janeiro-abril, 2010, p. 61-80. Disponível em: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=80013049002. Acesso em: 8/11/2011

PESSI, Maria C.A.S. Experiência Estética: Constituindo Professores de Arte. In: Revista Nupeart, vol. 1. 2002. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/viewFile/3032/2234. Acesso em: 2/2/2012

PIMENTA, Selma G.; LIMA, Maria S.L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2013-03-26

How to Cite

Forte, M. (2013). Thinking about teacher training in visual arts: Possibilities of teaching-art. Revista Digital Do LAV, (10), 058–070. https://doi.org/10.5902/198373486959