Did you like it? Virtual social networks: Memory, History and Identity of Federal Institutes of Education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734867746

Keywords:

Facebook, Autobiography, Memory

Abstract

This article proposes to discuss the content of student posts on Facebook, specifically those shared in communities surrounding the Federal Institutes of Education (IFs). In this study, records shared on digital pages are presented, which can be seen as historiographical sources for Education and, concomitantly, contribute to the formation of the individual and social memory of the subjects involved. To this end, a qualitative analysis of the publications by the communities “IF Obscuro”, “IFerrados” and “From IF to IF” was carried out, interweaving the posts with the contributions of Le Gof (2003), Gondar and Dodedei (2005), Chartier (2002), Simões (2019, 2020) and Freire (2019) to finally understand how the posts can constitute sources for the Historiography of Education and represent, through language, the individual and collective memories of the participants of these communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joelton Rezende Gomes, IFRO - Instituto Federal de Rondônia

Doutorando do PPGEEProf/UNIR. Docente de História no Instituto Federal de Rondônia/IFRO. E-mail: joelton.gomes@ifro.edu.br; Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7312-6179.

Mirian de Oliveira Bertotti, IFRO - Instituto Federal de Rondônia

Doutoranda do PPGEEProf/UNIR. Docente de Língua Portuguesa no Instituto Federal de Rondônia/ IFRO. E-mail: mirian.bertotti@ifro.edu.br; Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9148-
3068.

Jussara Santos Pimenta, UNIR - Universidade Federal de Rondônia

Docente do Departamento de Ciências da Educação Universidade Federal de Rondônia. Doutora em Educação (UERJ-UL). E-mail: jussara.pimenta@unir.br; Orcid:
http://orcid.org/0000-0002-5283-2509.

References

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30 dez. 2008a, Seção 1, p. 1.

BRASIL. Ministério da Educação. Um novo modelo em Educação Profissional e Tecnológica. 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6691-if-concepcaoediretrizes&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 14 jan. 2021.

BURKE, Peter. “A história dos acontecimentos e o renascimento da narrativa”. In: _____ (Org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996.

BURKE, Peter. Cultura Popular na Idade Moderna. São Paulo: Companhia de Bolso, 2010.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Mari Manuela Galhardo. Lisboa: DIFEL; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: editora UNESP, 1999.

CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil Dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 27-41, jan./jun. 2011. Disponível em: <http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/45/42>. Acesso em: 15 jan. 2021.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: Figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN - 2008.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 45. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Fundamentos científicos e técnicos da relação trabalho e educação no Brasil de hoje. Disponível em: <http://www.epsjv.fiocruz.br/upload/d/CAPITULO_7.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2021.

GONDAR, Jô; DODEBEI, Vera. O que é memória social? GONDAR, Jô; DODEBEI, Vera (Orgs). Rio de Janeiro: Contracapa Livraria/Programa de Pós Graduação em Memória Social da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. 2005.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 5ª ed. Campinas: Unicamp, 2003.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIMA JUNIOR, Arnaud Soares de. A escola no contexto das tecnologias de comunicação e informação: do dialético ao virtual. Salvador: EDUNEB, 2007.

MACHADO, Joicemegue Ribeiro; TIJIBOY, Ana Vilma. Redes Sociais Virtuais: um espaço para efetivação da aprendizagem cooperativa. CINTED-UFRGS - Novas Tecnologias na Educação. v. 3 nº 1, Maio, 2005. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13798/7994>. Acesso em: 19 jan. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.

NASCIMENTO, Matheus Monteiro. et al. Dez anos de instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: o papel social dos institutos federais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. vol.101, no. 257 Brasília Jan./Apr. 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S217666812020000100120&script=sci_arttext>. Acesso em: 24 jan. 2021.

NETO, Ingrid Luiza; SANTOS, Higor Barreira dos. Investigação das memórias escolares de estudantes universitários. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 21, Número 3, Setembro/Dezembro de 2017: 561-571. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/nRCKrSS8m5kZbyvGQVHmhGH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 jan. 2021.

NÓBREGA, Erickson Faustino da; SOUZA, Francisco das Chagas Silva. Educação Profissional no Brasil: uma trajetória de dualidade e exclusão. Revista Ensino Interdisciplinar, v. 1, nº. 03, Dezembro/2015 UERN, Mossoró, RN – 266 a 276. Disponível em: <http://periodicos.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1698/918>. Acesso em: 18 jan. 2021.

PACHECO, Eliezer Moreira. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010. Disponível em: https://fundacaosantillana.org.br/wpcontent/uploads/2019/12/67_Institutosfederais.pdf. Acesso em: 17 jan. 2021.

PACHECO. Eliezer Moreira. et al. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: limites e possibilidades. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 16, n. 30, p. 71-88, jan./jun. 2010.

PRETTO, Nelson de Luca.; SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Nelson De Luca Pretto e Sérgio Amadeu da Silveira Salvador (orgs). Edufba, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ufba/211/4/Alem%20das%20redes%20de%20colaboracao.pdf. Acesso em: 22 jan. 2021.

SAVIANI. Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 12, p. 153-180, jan/abr. 2007.

SIMÕES, Robson Fonseca. Memórias postadas, histórias compartilhadas: a educação rondoniense nas páginas do Facebook. Revista de História e Historiografia da Educação. Curitiba, Brasil, v. 3, n. 8, p. 198-220, maio/agosto de 2019.

SIMÕES, Robson Fonseca. Posts na página do Dom Bosco Rondoniense: histórias escolares no Facebook. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista, Brasil, v. 16, n. 38, p. 199-218, janeiro/março de 2020.

THOMPSON, Paul. A voz do passado. Trad. Lólio Lorenço de Oliveira. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

WEARE SOCIAL. Relatório Digital 2020. Disponível em: <https://datareportal.com/reports/digital-2020-brazil>. Acesso em: 19 jan. 2021.

Published

2022-04-26

How to Cite

Gomes, J. R., Bertotti, M. de O., & Pimenta, J. S. (2022). Did you like it? Virtual social networks: Memory, History and Identity of Federal Institutes of Education students. Revista Digital Do LAV, 15, e4/01–18. https://doi.org/10.5902/1983734867746