A poetics of corporeity: multiple identities in the schoolroom
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734867000Keywords:
corpo, corporeidade, identidades, ensino, fotografiaAbstract
Problematizing and implementing a process of photographic image production of the body as an artistic and pedagogical strategy to reflect on identity and worldview are at the heart of this article. Inspired by the work of Laís Pontes called Born Nowhere, and drawing upon the reflections of Stuart Hall and Christine Greiner, we discuss the subtle relation that permeates the notions of body and identity in the contemporary setting. The study has as empirical substrate a project developed with a group of students of the 1st year of High School, in Fortaleza - CE.
Downloads
References
BARBOSA. Raquel; MATOS. Paula; COTA. MARIA. Um olhar sobre o corpo: o corpo ontem e hoje, Psicol. Soc. vol.23 no.1 Florianópolis Jan./Apr. 2011.
FREITAS, N.K. Esquema corporal, imagem visual e representação do próprio corpo: questões teórico-conceituais, 2008.
GARDNER, Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Tradução Adalgisa Campos da Silva. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LE BRETON, D. (2007). A sociologia do corpo (S. M. S. Fuhrmann, Trad., 2a ed.).
Petrópolis, RJ: Vozes. (Original publicado em 1992).
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2004.
OSÓRIO, L. C. Adolescente hoje. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
PONTES, Lais. Born Now here. 2011, fonte:http://www.laispontes.com/born-now-here/descri%C3%87%C3%83o-do-projeto/ (acessado em 02/06/2019).
VYGOSTSKY, L. El Art y la Imaginación en la Infancia. Madrid: Akal, 2003.
Downloads
Published
Versions
- 2022-01-31 (2)
- 2021-12-27 (1)