Cinema and education: crossings of fascism and nomadism practices in the movie “The substitute”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734863198

Keywords:

school, minor education, difference, fascism, nomadism.

Abstract

The text aims to discuss the practices of fascism and nomadism present in the film “O Substituto”, concatenating the contemporary educational processes. With its original English title “Detachment” (indifference), the film makes us think about educational practices that revolve around the theme of difference in the classroom and its contradictions. Indifference can be taken with the prefix 'in' which 'denies' the difference as an immanent singularity of the individual producing fascisms and universals, but also the 'in' which refers to the 'inward movement'. We propose an exercise in anthropophagic thinking of (in) difference, which denies it, causing nomadology treaties to proliferate against unification. Nomad, too, is taken as the “substitute” teacher. The one who does not settle in the territory of the school enclosure, but who in the movement of substitutions, allows breaks with the outside, to think about a smaller education that intends to daily micro-revolutions, making other existences emerge.

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Author Biographies

Mirele Corrêa, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2012). Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2017). Integrante do Grupo de Pesquisa Políticas de Educação na Contemporaneidade (FURB), do Grupo PHALA - Educação, Linguagem e Práticas Socioculturais (UNICAMP) e do GRIITTE - Grupo de Investigação e Invenção em Teorias Transversais para a Educação (UNIFESP). Tem interesse por temáticas como currículo, políticas educacionais, gestão, formação docente, subjetividades. Pesquisa a produção de subjetividades na escola contemporânea, com foco nas políticas de currículo neoliberais a partir da perspectiva da Filosofia da Diferença.

Alexandrina Monteiro, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

Possui graduação em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1989), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1992), doutorado em Educação (1998) e pós-doutorado em Filosofia da Educação (2015) pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professora e pesquisadora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Participa dos grupos de pesquisa Phala. Tem experiência de pesquisa na área de Educação (do ensino fundamental ao superior) com ênfase em temas como: currículo, políticas públicas, etnomatemática, relações entre matemática e práticas culturais, na perspectiva da Filosofia da Diferença. 

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Published

2021-04-29

How to Cite

Corrêa, M., & Monteiro, A. (2021). Cinema and education: crossings of fascism and nomadism practices in the movie “The substitute”. Revista Digital Do LAV, 14(1), 073–088. https://doi.org/10.5902/1983734863198