Representation and self-presentation of women: reflections for visual arts teaching.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734843991

Keywords:

Representation, Art Teaching, Woman.

Abstract

The present research focuses on the impact of images on the subjective and social construction of people, more specifically in relation of the ways of existing as a woman, and on how the teaching of visual arts can work in this sense as well as on the deconstruction of meanings. The objective is to analyze how the representations of bodies can be suffocating and at the same time to discuss how the artistic production of women can free us from such chains and show us new possibilities of existence, through selfpresentation. It is a bibliographic research with a brief report on a classroom experience to allude to the issues discussed. Therefore, there are no conclusions nor results but path

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Author Biographies

Ana Gabriela Portelinha Hainosz, Instituto Federal do Paraná

Possui graduação em Artes Visuais - licenciatura pela Universidade estadual de Maringá. Graduação em andamento em Pedagogia pelo Instituto Federal do Paraná

Roberta Stubs Parpinelli, Universidade Estadual de Maringá

Artista, pesquisadora e psicóloga com doutorado em psicologia com ênfase em arte, gênero e produção de subjetividade pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) de Assis. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (2005), especialização em Saúde Mental e mestrado em História da Educação pela mesma instituição. Líder do DOBRA - grupo de pesquisa em arte, subjetividade, educação e diferença. Professora do curso de artes visuais da Universidade Estadual de Maringá. Com trabalhos em fotografia, vídeos, instalações e objetos, a artista tem explorado temas como o corpo, o tempo, a memória, o vazio e o transbordamento subjetivo.

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Published

2020-07-27

How to Cite

Hainosz, A. G. P., & Stubs Parpinelli, R. (2020). Representation and self-presentation of women: reflections for visual arts teaching. Revista Digital Do LAV, 13(1), 173–198. https://doi.org/10.5902/1983734843991