The philosophy teaching in the classroom context: the teaching practice as a self-reflection exercise

Authors

  • Saulo Eduardo Ribeiro Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373484095

Keywords:

Teaching philosophy, Didactic transposition, Didactic contract, Pedagogy of concept

Abstract

The present article analyzes a practice of teaching lived in the classroom during the Training Curricular Supervised (TCS), carried out in 2009, in a high school class of the State College Coronel Pilar, in Santa Maria, RS. This reflection concerns the analysis of teaching practice, referenced in some theoretical-methodological presuppositions that guided the work of the observation, planning and regency in the classroom. These presuppositions say respect to the concepts of "didactic transposition", of frenchman Yves Chevallard, and "didactic contract", of the educator mathematician Guy Brousseau. In addition to these authors, which guide the methodological work of the present analysis, we used the didactic-methodological proposal of a pedagogy of the concept of Silvio Gallo, influenced by the conception Deleuzian of philosophy as creation of concepts. Departing from the analysis of these references, as well as the analysis of the practice experienced and conceived theoretically, it will be possible to understand the problems and the weaknesses which permeated such a teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Saulo Eduardo Ribeiro, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (2010). Mestrando do PPGE/UFSM, integra a linha de pesquisa "Práticas Escolares e Políticas Públicas", na temática de "Filosofia no Ensino Médio: currículos e práticas", participando, ainda, do projeto "Ensino e Aprendizagem Filosófica em Discurso", sob orientação da professora Elisete M. Tomazetti

References

ARRUDA, J; SOARES, M; MORETTI, M. (Re)Afirmando, (Re)Negociando e (Re)Criando Relações no Ambiente Escolar: a influência do contrato didático no ensino matemático. Ver. PEC, v. 3, n. 1, p. 19-30, jul. 2002-jul. 2003.

AZEVEDO, M.; PIETROCOLA, M. “Estudando a Transposição Interna a partir da Teoria das Situações de Brousseau”. In: Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. 11, 2008, Curitiba.

BROUSSEAU, G. Introdução ao Estudo das Situações Didáticas - Conteúdos e Métodos de Ensino; Apresentação de Benedito Antônio da Silva – São Paulo, SP. Ed. Ática, 2008.

CARÊS, L.C.; TENTOR, S.B. Do plano de ensino ao contrato didático: um caminho em construção. Mimesis, Bauru, v. 23, n.1, p.71-84, 2004.

CHEVALLARD, Y. La transposición didática: Del Saber Sábio Al Saber Enseñado. Tradução de Claudia Gilman, 3.ed. Buenos Aires: Aique grupo Editor, 2005.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

PICONEZ, S. (Org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas, SP: Papirus, 2005.

FERREIRA, B.W. “A aprendizagem na perspectiva humanista: Carl R. Rogers”. In: LA ROSA, J. de. Psicologia e Educação: o significado do aprender. 7. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.

GALLINA, S. O Ensino de Filosofia e a Criação de Conceitos. Cad. Cedes, Campinas, vol. 24, n. 64, p. 359-371, set./dez. 2004.

GALLO, S; KOHAN, W. “Crítica de alguns lugares-comuns ao se pensar a filosofia no ensino médio”. In: GALLO, S; KOHAN, W (Org.). Filosofia no ensino médio. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 2000, p.174 – 196.

GALLO, S. “Entre Kafka e Foucault: literatura menor e filosofia menor”. In: PASSETTI, E. (Org.) Kafka, Foucault: sem medos. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2004.

LEITE, M. S. Recontextualização e transposição didática. Introdução à leitura de Basil Bernstein e Yves Chevallard. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007.

LEITE, C. A. R.; LEITE, E. C. R.; PRANDI, L. R. A aprendizagem na concepção histórico cultural. Akrópolis Umuarama, v. 17, n. 4, p. 203-210, out./dez. 2009

PASSMORE, J. O conceito de ensino. The philosophy of teaching, London: Duckworth, 1980, pp.19-33.

ROCHA, R. Ensino de Filosofia e Currículo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

RUFFALDI, E. “O ensino de filosofia na Itália”. In: Gallo, S; Cornelli, G.; Danelon, M (Orgs). Filosofia do ensino de filosofia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

SILVA, J.A. O sujeito psicológico e o tempo da aprendizagem. Cadernos de Educação FaE/PPGE/UFPel | Pelotas [32]: 229 - 250, janeiro/abril, 2009.

Published

2012-03-05

How to Cite

Ribeiro, S. E. (2012). The philosophy teaching in the classroom context: the teaching practice as a self-reflection exercise. Revista Digital Do LAV, (8), 082–097. https://doi.org/10.5902/198373484095