Research-experience: reports, bodies and events
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734840617Keywords:
Education, Image production, ChildhoodAbstract
This article will present some traces of ways of doing research with children, image production, bodies, multiplicities, lines, and maps. Researches that escape predefined syntaxes and the usual terms, which therefore we have called "research-experience”. For this purpose, the text that will be presented takes the format of brief reports, 'minor reports', minority reports, which, by composing blocks, aim, through images, to give visibility to the worlds and ways children place themselves in the world. In addition, what we have as a result are spaces, routes, crossings, wanderings, ground, children... and questions: Could these images and children experiences with the images tell us something about Education? About Children’s Education? About the children? Could all these situations propose a method of research? Or yet, would the sliding images of the speech capture modulate and shape our ways of doing research and thinking about education?
Downloads
References
AGAMBEN, G. Infância e História: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2005.
BANDEIRA, M. Antologia poética. Rio de Janeira: Nova Fronteira.
BENJAMIN, W. Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CHAUI, M. As ciências humanas: são possíveis as ciências humanas? In:______Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1994.
CRIANÇAS. Arquivo de imagens do Laboratório da imagem, experiência e cri[@]ção (I-Mago). Rio Claro, 2014 - 2019.
DELEUZE, G. GUATTARI, F. Kafka: para uma literatura menor. S/ cidade: Assírio e Alvim, 1997 a.
DELEUZE, G. GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. V.1. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELEUZE, G. GUATTARI, F. O que é filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DELEUZE, G. Cinema I: a imagem movimento. São Paulo: Editora 34, 2007.
GALLO, S. D. Deleuze e a educação. Juiz de Fora: Autêntica, 2003.
GINZBURG, C. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
JOBIN E SOUZA, S. Infância e Linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. Campinas, SP: Papirus, 1994.
LUZ, R. Filme e Subjetividade. Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa Livraria, 2002.
MONTAIGNE, M. Les Essais. Édition de Pieere Villey avec appendices, sources, index. Paris: Quadrige/Presses Universitaires de France, 1988.