Research-experience: reports, bodies and events

Authors

  • César Donizetti Pereira Leite Universidade Estadual Paulista"Julio de Mesquita Filho" (UNESP/Rio Claro)
  • Luana Priscila de Oliveira Universidade Estadual Paulista"Julio de Mesquita Filho" (UNESP/Rio Claro)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734840617

Keywords:

Education, Image production, Childhood

Abstract

This article will present some traces of ways of doing research with children, image production, bodies, multiplicities, lines, and maps. Researches that escape predefined syntaxes and the usual terms, which therefore we have called "research-experience”. For this purpose, the text that will be presented takes the format of brief reports, 'minor reports', minority reports, which, by composing blocks, aim, through images, to give visibility to the worlds and ways children place themselves in the world. In addition, what we have as a result are spaces, routes, crossings, wanderings, ground, children... and questions: Could these images and children experiences with the images tell us something about Education? About Children’s Education? About the children? Could all these situations propose a method of research? Or yet, would the sliding images of the speech capture modulate and shape our ways of doing research and thinking about education?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Donizetti Pereira Leite, Universidade Estadual Paulista"Julio de Mesquita Filho" (UNESP/Rio Claro)

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1991), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002), Pós Doutorado pela FLACSO Argentina em 2008 e pela Universidade Complutense de Madrid 2012 é Livre Docência pela UNESP em 2011. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Estadual Paulista e foi Professor Visitante na Universidade Católica de Leuven - Bélgica em 2011. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento e da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, infância, experiência, linguagem e ensino e aprendizagem, produção imagética e cinema.

Luana Priscila de Oliveira, Universidade Estadual Paulista"Julio de Mesquita Filho" (UNESP/Rio Claro)

Possui Licenciatura Plena em Pedagogia e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" ( UNESP/Rio Claro). Tem experiência na Educação Infantil como professora e contadora de histórias, sua mais recente atuação foi no âmbito do ensino superior como professora substituta na Universidade Federal do Tocantins (UFT/Palmas), na qual ministrou disciplinas voltadas a Educação Infantil, Estágio Supervisionado, Arte educação, Literatura Infanto-juvenil e Técnicas de Contar Histórias. Participa do I-M@go: Laboratório da imagem, experiência, e cri[@]ção, grupo de pesquisa da UNESP/Rio Claro, e do grupo de estudos em Esquizoanálise da Universidade Federal de Rondônia (UNIR/Porto Velho).

References

AGAMBEN, G. Infância e História: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2005.

BANDEIRA, M. Antologia poética. Rio de Janeira: Nova Fronteira.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CHAUI, M. As ciências humanas: são possíveis as ciências humanas? In:______Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1994.

CRIANÇAS. Arquivo de imagens do Laboratório da imagem, experiência e cri[@]ção (I-Mago). Rio Claro, 2014 - 2019.

DELEUZE, G. GUATTARI, F. Kafka: para uma literatura menor. S/ cidade: Assírio e Alvim, 1997 a.

DELEUZE, G. GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. V.1. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, G. GUATTARI, F. O que é filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G. Cinema I: a imagem movimento. São Paulo: Editora 34, 2007.

GALLO, S. D. Deleuze e a educação. Juiz de Fora: Autêntica, 2003.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

JOBIN E SOUZA, S. Infância e Linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. Campinas, SP: Papirus, 1994.

LUZ, R. Filme e Subjetividade. Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa Livraria, 2002.

MONTAIGNE, M. Les Essais. Édition de Pieere Villey avec appendices, sources, index. Paris: Quadrige/Presses Universitaires de France, 1988.

Published

2019-12-15

How to Cite

Leite, C. D. P., & Oliveira, L. P. de. (2019). Research-experience: reports, bodies and events. Revista Digital Do LAV, 12(3), 153–171. https://doi.org/10.5902/1983734840617

Most read articles by the same author(s)