The image of thought in education based on the philosophy of the difference

Authors

  • Marcus Alexandre Cavalcanti UFRJ - Universidade Federal do Rio de janeiro NUTES - Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde
  • Eliane Cristina Tenório Cavalcanti Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde – Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde - Inutes - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Ester Sueli do Nascimento Cadengo Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pela UFRJ - Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde - Inutes - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Marcus Tullius Sparapani Machado Graduado em Psicologia - Universidade Veiga de Almeida - UVA -

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734838777

Keywords:

Image, Philosophy of difference, Thought

Abstract

The present article aims to explain how the images produced in school every day can lead students to produce thought. The intention is to indicate that, by crossing pedagogical practices, the images enable other forms of teaching-learning. For this we use the philosophy of difference of Deleuze and Guattari, which has an interest in singularity and multiplicity. Such thinking does not have as a presupposition the search for universals and totalities as occurs in the philosophy of representation. This way, we intend to problematize how the affections produced by the images can put the thought into movement.

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Author Biographies

Marcus Alexandre Cavalcanti, UFRJ - Universidade Federal do Rio de janeiro NUTES - Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde

Doutor em Educação em Ciência e Saúde - UFRJ

Eliane Cristina Tenório Cavalcanti, Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde – Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde - Inutes - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde - Inutes - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Ester Sueli do Nascimento Cadengo, Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pela UFRJ - Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde - Inutes - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pela UFRJ - Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde - Inutes - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

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Published

2019-12-15

How to Cite

Cavalcanti, M. A., Cavalcanti, E. C. T., Cadengo, E. S. do N., & Machado, M. T. S. (2019). The image of thought in education based on the philosophy of the difference. Revista Digital Do LAV, 12(3), 020–030. https://doi.org/10.5902/1983734838777